GRIMSTAD : — Nå har vi få dager igjen på å få alt til å stemme på scenen. De fleste bitene er falt på plass, men det er fortsatt ting å ta tak i, forteller teatersjef, Alex Scherpf, som også har regien på «Emma».

Førstkommende lørdag fylles steinbruddet i Fjæreheia opp med publikummere, men foreløpig har en overraskende medgjørlig geit, en forvirret killing, noen hester og 37 skuespillere scenen for seg selv.

— Det er hektisk her nå, men det er utrolig gøy å være med på. Det å spille i Fjæreheia gir et skikkelig kick i forhold til å spille i en vanlig teatersal, sier skuespiller Marius Lien mens han tar seg en kjapp pause fra forberedelsene.

Det løpes, ropes, diskuteres og planlegges. Kostymer må sys om og replikker endres. Koffeindoser skal inntas og dyr skal mates. En kontrollert form for hektisk aktivitet som bare øker idet mørket senker seg over steinbruddet. Spottene lyser opp scenen, og høyt oppe i den massive veggen av granitt kommer de første barnevandrerne til syne. Det er klart for gjennomgang av musikalen som tar for seg barnevandringene på Agder fra rundt 1830 til 1910. Tidsreise

Selv den mest fantasiløse publikummer vil ikke finne det vanskelig å være med på reisen tilbake i tid på en slik scene, men denne kvelden er det som nevnt bare en gjennomgang av stykket. Idet øyeblikket syngende barnevandrere setter seg ned for å ta en pust i bakken, dukker det opp en skikkelse blant dem som ikke kan være en del av gjengen. Først og fremst skjegget, men også en caps der det står «IK Start», avslører ham. Det er første, men ikke siste gang Alex Scherpf entrer scenen i løpet av kvelden. Han peker og forklarer. «En gang til», er beskjeden som gis. Detaljene skal og må sitte.

En annen mann med sans for detaljer er «Emmas» manusforfatter, Sven Henriksen. Han har jobbet med musikalen i tre år, og skrev fire versjoner av musikalen før han var fornøyd.

— Det var Bentein Baardson som satt meg på ideen med å sette dette stykket opp i Fjæreheia. Jeg viste ikke så mye om barnevandringene, og begynte å gjøre research. Det finnes lite dokumentasjon på temaet, og det lille jeg fant var dyster lesning. «Emma» forteller om et mørkt kapittel i Agders historie, men stykket byr også på humor og latter, forklarer Henriksen.

Han beskriver seg selv som himmelfallen når stykket nå tar form i Fjæreheia. Samtidig er det litt skremmende.

— Det er litt rart å skulle etterfølge Ibsen og Lloyd Webber her i Fjæreheia. Litt skummelt, konstaterer han.

Entusiasme

To andre sentrale aktører som har tatt turen til prøven i Fjæreheia er musikerne Bjørn Ole Rasch og Annbjørg Lien. Sammen har de komponert musikken til «Emma».

— Dette er virkelig noe helt annet enn å høre på musikken i studio. Det er helt fantastisk å komme ut her å se skuespillerne fremføre sangene, sier en entusiastisk Rasch.

Og han er ikke den eneste. Entusiasmen er tydelig å se hos de involverte. Kveld er blitt til natt, og sommertemperaturen har gått til sengs. På scenen vifter Alex Scherpf fortsatt med armene foran lydhøre skuespillere. For som nevnt; Detaljene skal og må sitte før publikum dukker opp på lørdag.