HØVÅG: Kunstnerparet Tove Bruun Munch og Ebbe Munch bor idyllisk langt ute i skogen i Høvåg, nærmere bestemt i Klasedalen. Her har de bodd siden de flyttet til Sørlandet for 18 år siden. Huset er innvendig som et kunstverk i seg selv. Og det gamle fjøset er verksted og atelier med rikelig med plass. Dessuten har de begge verksted og atelier, hun for å male, han for sin smykkekunst, i Skippergaten i Kristiansand. Nå står Tove foran sin hittil største utstilling. Hun har hatt separatutstillinger før, men ikke i det store format. Galleri 101 i Kristiansand, Galleri Nell i Grimstad, Studio 7 i Kristiansand, Kulturhuset Arken i Lillesand og Galeri Dysleksia i Kristiansand er alle beskjedne utstillingssteder sammenliknet med Centro Arte Moderna i Pisa i Italia. Dette er et meget velrenommert galleri for moderne billedkunst, etablert i 1976 og med en leder som samtidig er president for sammenslutningen av kunstnere fra Toscana og Sardinia. — Dette kom i stand rett og slett ved at vi var på gjennomreise i Pisa etter at jeg hadde deltatt med noen bilder på en biennale på Sicilia. Vi kom forbi dette galleriet som så veldig flott ut, gikk inn og så oss om, og jeg registrerte blant annet at det var noen fryktelig høye priser der. Men så kom vi i prat med eieren, og han bestemte seg for at han ville stille ut to bilder for meg. Det er fem år siden nå, og i ettertid har vi hatt mye korrespondanse. Da han inviterte til at jeg kunne ha en separatutstilling der, tenkte jeg at det vil jeg gjøre. Det er en kjempesjanse, sier Tove Bruun Munch ikke så lite oppglødd. 2. oktober åpner utstillingen. Hun og mannen pakker 30 malerier - de fleste i ganske lite format - i bilen, setter bilen på tog fra Hamburg til Italia, og kombinerer Pisa-turen med en ferietur. Om sin egen kunst sier Tove Bruun Munch at hun er kolorist.- Jeg arbeider både med symboler og ekspresjonistiske uttrykk. Jeg leker med fragmenter av levd liv, med en undertone av melankoli. Jeg eksperimenterer mye, ikke for eksperimentets skyld, men for å lete meg fram til det som er riktig for hva jeg ønsker å uttrykke, sier hun. Toves gode venn, kunstformidleren Kari Hagen Unander, karakteriserer i en katalogtekst Toves kunst som særegen, noe i retning av det surrealistiske. «Jeg velger å kalle den «leklevisme». Som kvinne makter hun å iføre sin kunst lekens momenter mot en mollstemt grobunn av livets rammende alvor. Det er livsfragmenter erfart gjennom et levet liv, nedtegnet og innrammet. Dette krever at vi som betraktere må gi oss leken i vold og befri krefter i oss som virkeliggjør være følelser for våre levde liv. Deilig er det i vår tid å oppleve en kunstner som beveger og fanger oss og gir oss en visjon om kunstens videre eksistens». Så langt Kari Unander. Fra lørdag 2. til onsdag 13. er altså Toves bilder å se i Centro Arte Moderna i Pisa, om noen skulle være på de kanter. Ellers er de altså også tilgjengelige nederst i Skippergaten i Kristiansand, i Studio 7 like ved Galleri Smia.