Stillbilde fra dokumentaren "The Swedish Theory Of Love" Foto: Filmweb

**«Star Trek Beyond»

SCIENCE FICTION

USA 2016

Aldersgrense 12 år**

«Star Trek Beyond» er film nummer 3 etter at den klassiske science fiction-serien nok en gang ble «rebooted» — som man insisterer på å kalle det - i 2009. I denne versjonen har det som pleide å være en tørr, nerdete og politisk korrekt føljetong, fått en adskillig mer fargerik og mindre selvhøytidelig innpakning. Selv om «trekkiene» helt sikkert hater å høre det: «Star Trek» er blitt mer lik oppkomlingen «Star Wars».

Denne gangen setter kaptein Kirk (Chris Pine) og resten av mannskapet på USS Enterprise kursen inn i en ikke kartlagt stjernetåke. Det tilsynelatende greie oppdraget er å redde et strandet romskip. Men ting blir kinkige når krigsherren Krall (en Idris Elba som er sminket og maskert til det ugjenkjennelige) blander seg inn. Og dét er i grunnen alt «Star Trek Beyond» har av plott. Resten er en serie actionsekvenser som stadig truer med å redusere filmen til bare nok et heseblesende CGI-eventyr.

Det som redder den, er følelsen av god, gammeldags søndagsmatiné som av og til får skinne gjenom. Slike ting som et velplassert lite nikk til den originale kaptein Spock - Leonard Nimoy, som døde i fjor - sikrer dessuten at seriens kontinuitet blir tatt vare på, tross alt.

Terningkast 4

Våpenbrødre

«War Dogs»

DRAMA/KOMEDIE

USA 2015

Aldersgrense 12 år

George W. Bush sine kriger i Irak og Afghanistan skapte ikke bare forretningsmuligheter for multinasjonale kjempeselskaper. Også kreative halvgangstere fikk sin del av kaken. «War Dogs» er basert på den sanne historien om high school-kompisene David (Miles Teller) og Efraim (Jonah Hill), som tidlig på 2000-tallet tjente seg søkkrike på å selge våpen til det amerikanske forsvaret.

De som måtte forvente en ny latterkule fra Hill — for anledningen utstyrt med harry solbriller, enerverende latter og fleksibel moral - og Todd Phillips - regissøren av samtlige tre «The Hangover»-filmer - vil ikke bli direkte skuffet. Det er en god del å le av her. Men det høye tempoet og den tøffe tonen, samt bruken av fortellerstemme og klassisk rockmusikk, gjør det åpenbart at Phillips egentlig har villet ta en Scorsese. Moromenn får vel etter hvert behov for å bli tatt på alvor, de også.

Når filmen hans aldri er i nærheten av å nå den samme feberaktige intensiteten som en «Mafiabrødre» eller en «The Wolf of Wall Street», er det fordi handlingsforløpet og de formmessige grepene føles i overkant familiære. Men et veldreid, underholdende og, ikke minst, betimelig stykke satire er «War Dogs» likevel blitt.

Det er synd på svenskene

«The Swedish Theory of Love»

DOKUMENTAR

Sverige 2015

Aldersgrense ikke oppgitt«The Swedish Theory of Love» er dokumentaren som avslører hvor trist det egentlig er å bo i et av verdens mest velorganiserte samfunn. Svenskene, lærer vi, lever og dør i den ytterste ensomhet. Hele livet handler om å unngå menneskelig kontakt: Kvinner vil helst ha barn uten å måtte forholde seg til en mann, flyktninger på språkkurs lærer å aldri bruke flere ord enn strengt nødvendig, selvmordere blir liggende i årevis uten at noen savner dem. Selv i lutfattige Etiopia, hvor en utflyttet svensk lege må jobbe med medisinsk utstyr han har kjøpt på Clas Ohlson, lever folk bedre, mer autentiske liv enn de gjør i Sverige.

Mye i denne brutale dystopien fremstår smått parodisk. En del av svenskene vi møter — som for eksempel den lille opprørsgruppen som samles i skogen for å føle noe innmari - kunne ha vært hentet fra gamle «Lille lørdag»-innslag. Filmens VHS-aktige estetikk, gammelmodige grafikk og knusktørre, swenglish’ke fortellerstemme, gjør ingenting for å dempe følelsen av tvungen skolekino.

Selvsagt finnes det relevante, tankevekkende poenger innimellom all svartmalingen. Men det er vanskelig å godta at det virkelig står så dårlig til på den andre siden av grensen.