OSLO/KRISTIANSAND: — Det virker veldig friskt å sette seg et mål om ti millioner kroner i sponsormidler på Sørlandet, sier Anne-Britt Gran. Hun er professor i kulturpolitikk og kulturforståelse ved BI, og ga i 2007 ut boka "Kultursponsing" sammen med Sofie Hofplass.

Konsert- og teaterhuset Kilden åpner fredag, og markedssjef Trond Backer opplyser at årets sponsorbudsjett på 4 millioner kroner nettopp er innfridd. Tre av millionene er det knyttet sponsornavn til. Den siste hovedsponsoren kan han ennå ikke offentliggjøre siden kontrakten ikke er undertegnet.

Fædrelandsvennen er den eneste offentliggjorte hovedsponsoren med tjenesteutveksling til 1 million kroner. I tillegg kommer Gumpens Auto, Elkem Solar, Agder Energi og Nordea med 300.000 kroner hver. Sparebanken Pluss sluttet seg til med 450.000 kroner i romjulen.

— I tillegg kommer ti samarbeidspartnere i prosjektet "En bit av Kilden" med 50.000 kroner hver. Disse har vi en målsetting om at skal være 40 stykker innen høsten 2012, sier Backer. Når eller hvis han får underskriften fra den siste hovedsponsoren skal altså summen være oppe i 4.150.000 sponsorkroner til drift i 2012. — Dette er vi godt fornøyd med, men samtidig har jeg satt meg et personlig mål om å komme opp i ti millioner kroner i året om tre år. Det bør vi klare når Start kan få 30 millioner. Samtidig ser jeg at dette er et hårete mål, for kultursponsing på Sørlandet er vanskeligere enn i andre deler av landet. Mange virker positive, men når det kommer til stykket kan det ta lang tid å ta en beslutning, sier Backer.

Likedan i Stavanger

I Stavanger åpner det nye konserthuset i mai, og der ligger man på samme nivå som Kilden når det gjelder sponsormidler til drift.

— Vi har to millioner kroner fra vår sponsorallianse som er med videre fra tidligere. Vi har målsetting om å trekke inn ytterligere en halv million kroner, men de er ikke lett å få ut her heller, sier direktør Åse Marit Fjellanger.

Og professor Anne-Britt Gran mener altså at ti millioner kroner er i overkant optimistisk for Kilden.

— I Oslo har operaen i overkant av 20 millioner kroner, og der har de en egen sponsoravdeling som jobber full tid med dette. Uroen i verdensøkonomien påvirker også sponsorvilligheten, og det er slik sett en noe vanskelig sponsorsituasjon for Kilden, sier hun.

Lite sexy

Hun har også registrert uroen rundt Kildens driftsøkonomi før jul. Da ble det klart at driftsbudsjettet til Kilden kulturdrift måtte reduseres med to millioner kroner etter at bystyret i Kristiansand ikke innfridde forventningene fra Kilden-ledelsen.

— Slikt er veldig lite sexy for potensielle sponsorer. Det er viktig å ha økonomien på plass, for sponsorer er generelt lite interessert i at pengene skal dekke underskudd i driftsbudsjettet. Det er mer attraktivt for dem at pengene går til overskuddprosjekter som de kan sole seg i. En måte å gjøre slikt på er for eksempel at en sponsor dekker ett bestemt arrangement, sier Gran.

Økonomidirektør Gunnar Thon Lossius i Kilden sier:

— Det er ikke slik at vi gjør oss avhengige av sponsorinntekter til drift, men de er viktige for å gi oss fleksibilitet til de tilleggstingene som er viktige for et slikt hus.

Lossius opplyser også at sponsormidlene ikke kan kanaliseres til den "mest trengende" driftsdelen av Kilden, men fordeles etter en fast nøkkel til Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester, Opera Sør og Kilden kulturdrift.

Må følge opp

Ifølge markedssjef Trond Backer lokkes sponsorer med følgende fordeler:

— Utover det å være synlig sponsor for oss, får deres ansatte og samarbeidspartnere adgang til førpremierer. Vi har behov for å teste ut forestillinger på publikum, og dette går ikke ut over det tradisjonelle billettsalget. Her får de muligheten til å gjøre noe litt eksklusivt, sier Backer.

— De bør vurdere å tilby andre ting for å gjøre seg mer interessante for sponsorer. Det er ikke sikkert førpremierer er det mest interessante for alle, men det er selvsagt også avhengig av repertoar. Det er også viktig å huske at for en sponsor begynner et sponsorat når kontrakten er undertegnet, men mange kulturaktører følger for dårlig opp. Sponsorbedriften må pleies gjennom hele kontraktsperioden. En undersøkelse jeg gjorde for noen år siden, viste at seks av ti kultursponsorer ikke fikk innfridd forventningene til sponsoratet. Sammenligner vi med idretten er det stor forskjell, og det er da også mye, mye lettere for dem å få sponsorkroner enn kulturlivet. Norge er fremdeles mer en idrettsnasjon fremfor en kulturnasjon, sier Anne-Britt Gran.

Feil i papiravisen

I papiravisen onsdag kom Fædrelandsvennen i skade for å bringe noen gale opplysninger i denne saken. Der heter det at Kilden har en målsetting om å skaffe 10 millioner sponsorkroner for 2012. Det riktige skal være at man ønsker å ha 10 millioner kroner i året om tre år. Det står også at Kilden hittil har skaffet 2,3 millioner kroner for 2012. Det riktige er at sponsornavn for 3 millioner kroner er offentliggjort, og man venter på underskrift for den siste millionen. Fædrelandsvennen beklager feilen.