KRISTIANSAND : — Det ser ut som Kristiansand er styrt av folk som er knyttet til handel og denslags. Og i de kretser bruker man kultur til å pynte opp ved nyåpninger av lokaler, og man synes ikke kulturen har noen verdi i seg selv, sier Torgny Solheim. Den mangeårige lederen av Ville Rose-teateret har litt å melde når han blir spurt om synspunkter på kulturpolitikken i Kristiansand. De kommer i anledning kveldens debatt på Haandverkeren.

Det er Kristiansand Venstre som står bak arrangementet, og panelet består av lokalpolitikere fra alle partier unntatt Demokratene.

— Vi er gode på bygg i Kristiansand, og Kilden er flott. Men jeg lurer fremdeles på hvordan den skal fylles med lokal kultur. Det virker ikke som politikerne er så på alerten der, sier Solheim.

- Ikke på alerten

— Gunnar Grimstad er en kløpper til å få inn arrangementer, men bortsett fra KSO blir det mye til at man tar inn kultur utenfra som kommer innom på turneer. Bygget er fint å forholde seg til for politikerne, men for de lokale kulturaktørene er det ikke nødvendigvis det. Man er ikke på alerten overfor utøverne, sier Solheim.

Vi er gode på bygg i Kristiansand, og Kilden er flott.

Han trekker fram krangelen rundt fjerningen av Kjell Mardon Gunvaldsens fontene i Markens som et annet eksempel på umusikalsk kulturpolitikk:.

— Først etter at skulpturen er fjernet våkner de. Jeg tror muligens det er et gap mellom kulturaktørene og politikerne kommunikasjonsmessig. Kulturen kommer veldig ofte i bakleksa, og vi så jo hva som skjedde i vinter da politikerne holdt på å ødelegge grunnlaget for musikkmiljøet fullstendig. Det må litt bråk til hver gang, og det burde ikke være nødvendig. Kommunikasjonen må bli bedre, sier Solheim.

Hadde aldri sett teater

Han er redd politikerne som steller med kultur ikke har noen reell interesse av det:— For noen år siden møtte jeg et kulturstyremedlem som fortalte at han aldri hadde vært på teater, og kun en gang på kino det året. Jeg tror ikke det er knyttet noen spesiell prestisje til det å sitte i kulturstyret sammenlignet med andre organer, sier teatersjefen.

Kommunens behandling av hans eget Ville Rose-teater har han imidlertid ikke noe å utsette på.

— Vi er fornøyde. Vi er inne på kommunens kulturbudsjett, og vi er så små at tildelingene som regel kan behandles administrativt. I det lange løp må man nok se på hva som skal skje med Rosegården. Dessuten tror jeg at teatervirksomhet også vil kunne brukes instrumentelt for å bedre folkehelsen. I våre dager kommuniserer man mye med digitale medier og tror at man har kontakt med mennesker. Samtidig er det mange som sykemelder seg og blir psykisk syke. De har noe uryddig i hodet sitt, og teater har noe ved seg som kunne virket terapeutisk for mange, sier Solheim.

Må senke leieprisene

Han har ellers ikke tenkt seg på debatten på Haandverkeren.

— Jeg vil heller bruke tiden på å se premieren på KBUTs forestilling "Skoen" på Kilden, sier han.

Olav Grendstad, som driver Friteatret, har disse synspunktene på kulturpolitikk:

— Kommunen bør prøve å beholde Aladdin og Agder Teater til kulturformål. Det som nå skjer på Aladdin bør videreutvikles. Dessuten bør man sørge for at lokale grupper og ensembler får billigere leiepriser på Kilden, sier Grendstad. Opprinnelig opererte Kilden med nedsatte priser for denne gruppa, men da politikerne i fjor høst ikke bevilget det ventede beløpet til Kilden Kulturhusdrift forsvant denne ordningen.

— De må se på hva de driver med. Prisene er høye, og på denne måten blir Kilden bare for tilreisende ensembler og de faste, og det var vel ikke helt etter hensikten, sier Grendstad.