KRISTIANSAND: — Vi ligger på budsjett foreløpig, men for resten av året har vi budsjettert med en økning i sponsormidler på 2,5 millioner kroner, sier stabs- og økonomidirektør Gunnar Thon Lossius i Kilden.

I styremøtet tirsdag orienterte han styret om "rikets tilstand" på Kilden, og han fant altså grunn til å advare mot en mulig svikt i sponsormidler senere i år.

— Med de kontraktene vi har, har vi 2,6 millioner kroner i sponsorinntekter for inneværende år, men så har vi altså budsjettert med å øke dette med 2,5 millioner kroner i løpet av året. Slik det ser ut nå virker det som dette kan bli vanskelig, så derfor fant jeg grunn til å informere styret nå slik at de ikke blir overrasket senere, sier Lossius.

Fra før har Kilden hovedsamarbeidspartnerne Fædrelandsvennen og Xstrata, i tillegg til sponsoravtaler med Gumpens Auto, Elkem, Agder Energi, Plussbank, Nordea og Aker Solutions. Markedsavdelingen hadde i fjor og forfjor en tøff nok jobb med å innhente disse sponsorene, men nå har altså administrasjonen budsjettert med en dobling.

— Vi må jo sette oss ambisjoner, og vi vil gjerne få dette til. Samtidig fant jeg grunn til å si fra, for markedsavdelingen er ikke akkurat overbemannet. De skal jo dessuten også markedsføre forestillingene våre i tillegg. Det er ikke noen liten jobb å hente inn sponsorer, for vi tror ikke de kommer og banker på døra av seg selv, sier Lossius.