I anledning tusenårsskiftet, ble Barbro Raen Thomassen bedt om å lage 14 relieffer basert på barnetegninger av Jesu vei til korset og graven. Men da Olga Grimsmo Nilsen ville stille dem ut 14 år senere var det ingen som visste hvor de var. Da startet en aldri så liten skattejakt.

Domkirkekjelleren

— Til slutt fikk jeg en sms der det sto at de lå i kjelleren i Domkirken. Det varingen som hadde trodd de var der.

Det sjette relieffet viser Veronica som trøster Jesus. Denne hendelsen er ikke skrevet ned i Bibelen, men har overlevd gjennom historiefortellinger. Foto: Eva Myklebust

Men det var de. Relieffene hadde stått med baksiden frem, og kirketjeneren var overbevist om at det var noen gamle kumlokk som opptok plassen.— Han ante ikke at det var slik en skatt som lå der, forteller hun videre.

Barbro Raen Thomassen og Olga Grimsmo Nilsen synes at det er fint å se tavlene igjen. Det er tross alt flere år siden de så dem sist.

Elevene tegnet

Grimsmo Nilsen jobbet som lærer ved Kunstskolen i Kristiansand da Raen Thomassen fikk oppdraget med å lage relieffene, og det var disse elevene som fikk i oppdrag å lage tegningene som skulle inspirere kunstneren.

— Jeg leste fra Bibelen, og en bok som heter «Korsets vei», og som egentlig er en ganske voksen bok gir noen andre og flere tanker om korsvandringenenn det Bibelen gjør, forteller Olga Grimsmo Nilsen.

Barna var da i alderen 7-12 år. Noen av tegningene overførte Barbro Raen Thomassen som de var over til tavlene, mens på andre tavler hentet hun ut detaljer fra flere tegninger.

— Jeg ville representere alle barna, sier hun.

Alle tegningene ble forstørret opp til 80 ganger 80 centimeter, og støpt i fiberbetong. Nå har de fått nye sokler, og tekstene fra boken «Korsets vei» er festet til soklene som relieffene hviler mot.

Dette bildet viser Jesus som blir naglet til korset. Eleven som tegnet bildet valgte å tegne et nærbilde av hånda til Jesus, med naglen og blodet som spruter. Foto: Eva Myklebust

Via DolerosaFørst ser vi Jesus som dømmes til døden av Pontius Pilatus, og folkemengden som skriker «korsfest, korsfest!». Videre følger vi Jesus på smertens vei, Via Dolorosa, veien som førte Jesus til korset og graven.

— Det er veldig flott å se dem igjen. Det er nesten som om jeg gjenopplever at elevene mine tegner. Nå er de 14 år eldre og voksne, og noen av dem har sagt at de vil komme på utstillingen, sier Olga Grimsmo Nilsen.

— Dette er en religiøs utstilling. Hva slags forhold har dere til påsken?

I tillegg til de 14 relieffene er det også stilt ut et krusifiks lagd av Barbro Raen Thomassen. Det er lyssatt slik at de to skyggene fra korset representerer de to fangene som ble korsfestet samtidig som Jesus. Foto: Eva Myklebust

— Jeg er selv kristen, og i påsken liker jeg å bruke galleriet til å formidle det sakrale og noe av mysteriet i den kristne tro. Jeg har kalt utstillingen for «Vandring» fordi jeg samtidig kan relatere den til min egen vandring, og jeg håper at folk som kommerkan se sinvandring også, når de går fra stasjon til stasjon, sier Olga Grimsmo Nilsen.- Man kan ikke lage noe sånt uten å være berørt av det, legger Raen Thomassen til.

Påskevandring

De første kristne begynte tidlig å gå Via Dolorosa for å minnes korsfestelsen.

— Men det var ikke alle som hadde råd til å dra til Jerusalem, så da begynte kirkene å arrangere vandringer i kirkene med ulike poster, forteller Barbro Raen Thomassen.

Relieffene hennes ble laget i anledning en slik vandring på oppdrag fra Domkirken, Den katolske kirke og Frikirken i Kristiansand i år 2000. Nå skal de igjen brukes til påskevandring.