— Det er ingen som skylder deg noe, selv om du setter band på en scene eller driver et fotballag. Du må skape noe folk synes er moro og som de har lyst til å være med på. Du må skru produktet ditt slik at noen vil ha det, doserte Palmesus-gründer Leif Fosselie på Aladdin onsdag formiddag.

Han innledet dialogmøtet «Privat finansiering av kulturlivet» som var et samarbeid mellom Kristiansand Næringsforening, kulturdirektøren og Cultiva. Anledningen var regjeringens kulturpolitikk hvor det er et erklært mål å øke andelen private penger i kulturlivet.

— Regjeringen sier de vil gjøre kaka større, og ikke at de vil kutte i offentlige kulturmidler. Men nå er det slik at det er mye mindre private penger i Kristiansands kulturliv enn i andre norske byer. Og som kulturdirektør bruker jeg mye av min arbeidsdag for å finne ut hvordan jeg kan få kommunens utgifter til å gå ned, sa kulturdirektør Stein Tore Sorthe da han innledet møtet.

Lite næringsliv

Formålet med møtet var å la potensielle sponsorer møte potensielle sponsoratmottakere og utveksle ideer og synspunkter. Men ikke uventet var det minst 90 prosent overvekt av kulturaktører i salen, og svært få representanter for næringslivet.

Jon Jacobsen var den første innlederen. Han har 30 styreverv og 42 års fartstid i det sørlandske næringsliv.

— Sammenlignet med Kristiansand er for eksempel Stavanger et helt annet land. De som skal skaffe sponsorpenger der har en mye lettere oppgave enn de som jobber med det samme i Kristiansand. Det som er med Kristiansand er at svært få av de store bedriftene her har hovedkontoret sitt et annet sted. Og det er på hovedkontoret sponsorfilosofien legges, sa Jacobsen.

«Sykling og fisking«

Han pekte også på poenget med at eiers og leders personlige interesser avgjør sponsoratet.

— Jeg snakket med en bedrift som tidligere har sponset mye kristent arbeid. Så skiftet de eier, og nå går det mest i sykling og fisking, sa han til lett fliring fra salen.

Leif Fosselie fra Palmesus fortalte på sin side hvordan festivalen etter seks år har skaffet seg et sponsorbudsjett på fire millioner kroner. Det er mer enn Kilden, og omfatter navn som Red Bull, Ferrari, Spareskillingsbanken, Maserati, Otera og så godt som alle hotellene i byen.

Palmesus-suksess

— Et av nøkkelordene er nettverk. Hvor mange her var det som kjente meg igjen da vi kom inn her i dag? Det var nok ikke mange, for jeg har ikke noe nettverk i kulturlivet. Jeg har det andre steder, sa Fosselie og smilte lurt.

Med yrkesbakgrunn fra markedsavdelinger blant annet i oljebransjen har han bedre forutsetninger enn mange kulturarbeidere for å forstå hvordan man går fram for å skaffe sponsormidler. Onsdag hadde han mye å lære bort, og presentasjonen hans kunne like gjerne vært fremført på BI.

— Hvis du vil at folk skal legge merke til deg må du tørre å være annerledes. Se om det finnes en ledig posisjon, og ta den, var ett av de mange rådene han ga.