MAGDALENESØSTRENE Produksjonsland: England/Irland. Regi og manus: Peter Mullan. «Gripende» er et nedslitt uttrykk. Men skal en holde frem «gripende» i dets opprinnelig, skinnende betydning, er denne filmen den mest gripende jeg har opplevd i 2003. Ikke blir jeg kun grepet av de rene regilinjene, de poengterte dialogene, de formsikre skuespillerne, jeg blir også dypt grepet av selve historien. Det dreier seg om de såkalte «Magdalene-vaskeriene» i Irland, underlagt den katolske kirken. Disse vaskeriene var «forbedringsanstalter», og de utpinte, i Guds navn, all verdighet og identitet i og av de unge kvinnene som ble plassert der. De ble ikke plassert der fordi de hadde begått forbrytelser, men fordi de hadde blitt voldtatt, født et barn utenfor ekteskap eller flørtet åpenlyst med det annet kjønn. Det siste Magdalenevaskeriet ble nedlagt i 1995. Filmen er en indignasjon, et debattinnlegg, en provokasjon og et begavet kunstverk. DOGVILLE Produksjonsland. Danmark. Regi og manus: Lars von Trier. Lars von Triers nesten gammeltestamentlige fabel, med en Berthold Brechts form og teknikk, skrur seg om temaene «Menneskers behandling og forhold til outsideren», utnytting av medmennesker, og om det å tilgi/ikke tilgi. Et krevende filmverk, for noen sikkert også provoserende. Også fremragende rent litterært, det må kunne spilles fra en scene uten forandringer i manus. RINGENES HERRE — ATTER EN KONGE Produksjonsland: USA/New Zealand. Regi: Peter Jackson etter J.R.R. Tolkiens roman. Siste del i Peter Jacksons triologi av Tolkiens roman «Ringenes Herre». Det er den desidert rikeste av de tre filmene. Den samler trådene og har i seg både det følsomme og det personlige fra den første og det spektakulære fra den andre, og gir oss det i et fulltonende hele: Drama, slagscener, persontegning, hjertevarme, humor. En film om makt, om vennskap, om det å tro, og faktisk en måte å se verden på. Den bør bli rikt Oscar-nominert, nå som hele triologien er fullbrakt. CITY OF GOD Produksjonsland: Brasil. Regi: Katia Lund. Manus: Braulio Mantovani. Et drama som gir en publikummer et indre jordskjelv. Den formår, i et hektisk, meget hverdagsnært billedspråk og med gatenære dialoger, å gi et portrett av en bydel i Rio, Brasil. Dermed også av et sosialt mønster som har brutt sammen på grunn av manglende næring og etterlatt sine borgere, hvilket vil si barn og ungdom, i anarki, vold og avstumpethet. Baserer seg på autentisk materiale. BOWLING FOR COLUMBINE Produksjonsland: USA. Regi og manus: Michael Moore. Dokumentarfilm av et høyst personlig slag som tar for seg amerikanernes forhold til våpen, våpenbruk, våpensalg, våpen som en del av en kultur. Pluss amerikanerens frykt og paranoia. En subjektiv og humoristisk film, men en film som aldri mister sitt fokus: USAs destruktive holdning til håndvåpen. GANGS OF NEW YORK Produksjonsland: USA Regi og manus: Martin Scorsese. Martin Scorseses nesten operaaktige drama om det moderne New Yorks fødsel. Utmyntet i politiske dragkamper og - spill, og i de voldelige gjengenes innbyrdes krig. En krig som fikk store følger for New Yorks struktur, både rent politisk og som utvikling av by. Samtidig er det en film om særdeles røffe miljøer og fargesterke individer. ABOUT SCHMIDT Produksjonsland: USA Regi og manus: Alexander Payne. Et avdempet drama om en mann (Jack Nicholson) som nesten samtidig opplever å bli pensjonist og enkemann. En film om livsløgn og fortielser, om et nesten oppgjør/opprør, om å unnvike seg selv og selve Livet. En film som lodder langt dypere enn det sekundært underholdende. Egentlig en meget trist film, men tristheten holdes oppe av Jack Nicholsons manérfrie spill. Slik ville Ibsen ha skrevet om han hadde levd i dag! CHICAGO Produksjonsland: USA. Regi: Rob Marshall etter Bob Fosses musikal. En poengtert, rappfotet og til dels overrumplende film, bygd på Bob Fosses musikal «Chicago». Et tidsbilde og en miljøtegning, fremstilt med fargesterk kynisme, burlesk og rytmisk, samtidig med streng konsekvens. Og med iørefallende melodier. MYSTIC RIVER Produksjonsland: USA. Regi: Clint Eastwood. Manus: Brian Helgeland. En form for gresk tragedie overført til Boston i 1970-årene og våre dager. Filmen er sentrert rundt en traumatisk barndomsopplevelse av pedofil karakter og et nåtidig drap, pluss et gjennomgripende vennskap mellom tre gutter/menn. En film om samhold, om maktstrukturer, om hvordan fortiden påvirker nåtiden, om en form for arvesynd. Det hele fortalt i Eastwoods myndige, klare regi. SALMER FRA KJØKKENET Produksjonsland: Norge. Regi og manus: Bent Hamer. Humoristisk, poetisk og litt sårt kammerspill om et stillferdig vennskap mellom tre menn. Samtidig et meget underfundig tidsbilde fra 1950-tallet, utmyntet i svenske salgsobservatører i Norge under fullt legitimt dekke av å være en slags sosiologer. Minimalistisk skuespill av høy karat.