Det fjerde spillet i Broken Sword-rekken er ute, denne gangen kun til pc. Hvis man ser bort fra grafikk og lyd, har absolutt ingen ting endret seg i spillopplevelsen siden denne typen spill var på høyden for snart 20 år siden. Du leter rundt på skjermen etter greier du enten kan bruke eller ta med deg, og eventuelt kombinere med noe du har fra før og bruke senere. Enhver form for action er totalt fraværende.

Du styrer privatetterforskeren George rundt omkring og skal løse et mysterium. Historien er som tidligere i serien ganske god, og skuespillerne som har stemmene til de ulike figurene gjør en akseptabel jobb, til tross for overspill. Dialogen prøver til tider å være småmorsom, uten at man nødvendigvis drar på smilebåndet av den grunn.

Jeg kan for så vidt forstå at enkelte har en fascinasjon for denne måten å spille på, men det som gjør The Angel of Death så gudsjammerlig sløvt, er at mange av oppgavene du løser er helt borti natta søkte. Når du for eksempel må flytte et klimaanlegg ut av et vindu, må du stoppe anlegget, binde fast et tau i viften og starte det igjen. Hvorfor? Jo, da blir det nemlig så mye ubalanse i systemet at gnistene fyker og hele anlegget rister så fælt at det faller ut av vinduet. Ja, særlig. Det er bare ikke logisk, og spillet dundrer i full fart inn i den ene fellen du ikke skal gå i når du lager spill av denne typen, nemlig at du sitter igjen og sier «hæ?» når du har løst en oppgave, istedenfor å innse hvor dum du var som ikke hadde tenkt på hvordan du skulle løse problemet tidligere. Du får ingen følelse av å ha prestert noe når du kommer deg videre, og ofte finner du ut av hva du skal gjøre rett og slett ved å prøve og feile til et eller annet fungerer, istedenfor å resonnere deg frem til resultatet.

Jeg vet at enkelte tilhengere av sjangeren fremdeles synes Broken Sword-serien leverer topp underholdning, men for meg blir dette altfor gammeldags.

**Broken Sword: The Angel of Death

Utgiver:** THQ

Sjanger: Pek og klikk-eventyr

Plattformer: Kun pc