KRISTIANSAND: — Vi har sponsorer på venteliste, interessen i år har økt enormt, sier administrerende direktør Morten Sandberg i Concept Communication as. Det er selskapet som har de kommersielle rettighetene til festivalen og skaffer sponsorinntekter.Tidligere år har det vært et slit å få firmaer til å spytte penger i kassa for å få lov til å markedsføre seg under festivalen og bruke festivalens logo.Fjorårets suksess endret hele bildet.- Quart Festivalen har en utrolig kred (troverdighet), sier Sandberg.Det innebærer at når festivalen blir assosiert med produktnavn, gir det produktet goodwill, særlig blant de unge.- Festivalen blir ikke brukt til vanlig markedsføring. Sponsorene deltar med aktiviteter som skal gjøre festivalen bedre, og informasjonen må ha et underholdningsaspekt. sier Sandberg.For ungdom i dag er overforet på reklame og såkalt produktinformasjon. Det er mye mindre virkningsfullt å bare drive ren reklame enn bare for tre-fire år siden. Derfor deler sponsorer ut gratis vareprøver, toalettvesker, de arrangerer vannskiaktiviteter lader opp mobiltelefoner for publikum og øker dermed bredden på aktiviteter og nivået på service under festivalen.Dessuten benytter sponsorene anledning til å pleie sine kunder under festivalen. Daglig kjøres båtlaster med sponsorkunder ut i skjærgården og trakteres på den aller mest hyggelige måten med mat og drikke.Buksegiganten Diesel legger sitt største forhandlermøte i året til festivalen og har investert godt over en halv million kroner for å gjøre Festningen til sin plass.De største inntektene kommer selvfølgelig fortsatt fra billettsalget. Rundt 13 millioner kroner regner Sandberg med å få inn. Så bruker sponsorene rundt seks millioner kroner bare på å reklamere for at de er sponsorer til festivalen, ikke som direkte reklame for festivalen. Dessuten får festivalen varer og tjenester til en verdi rundt åtte millioner kroner, som bytte for sponsordeltakelsen. Det vil for eksempel si at en fjernsynskanal som skal sende under festivalen har gitt «gratis» reklametid for festivalen.- Er du ikke redd for å overkommersialisere festivalen?- Vi legger veldig vekt på å plukke ut de «riktige» sponsorene. Når vi i år nærmest har kunnet velge og vrake, har det vært mye lettere å finne fram til en «sponsorfamilie» som kler festivalen, sier Sandberg.I år er det laget en egen CD, Club Quart, som både profilerer den sterke satsingen på klubbscenene i år, og selve festivalen. Den vil bare med det salget som har vært til nå, gi gode inntekter. Sandberg ser ikke bort fra at det kan bli aktuelt å gi ut flere CD'er i året.- Ambisjonen vår er å utvide perioden Quart Festivalen er interessant ut over de fem dagene her i juli.