Torsdag startet Øyafestivalen i Middelalderparken i Oslo.

– Øya har større innflytelse på platemarkedet enn Quart. Quart har et stort og pengesterkt publikum — men det er ikke først og fremst det publikummet som kjøper plater. Publikum på Øya kjøper flere plater per år enn publikum på Quart og andre festivaler, sier markedssjef for Free Record Shop, Ola Prestgård til Dagsavisen.

Free Record Shop og Platekompaniet mener landets to ledende rockfestivaler appellerer til vidt ulike publikumsgrupper.

– Norge har to veldig gode festivaler i Quart og Øya. Men vårt inntrykk er at Øya handler mer om musikk, mens Quart kanskje mer er en happening og en fest, mener daglig leder i Platekompaniet, Rolf Presthus til Dagsavisen.

Begge kjedene har tidligere vært samarbeidspartnere med Quart, men begge har trukket seg ut. I år har Platekompaniets valgt å satse bare på Øya.

– Øya har vært vår hovedfestival i fire år. Quart var vi med på i fjor, men i år ønsket vi å ha ett fokus. Det har å gjøre med at festivalen ligger i Oslo, her har vi de fleste butikkene våre, og at vi føler et større slektskap med Øya i forhold til profilen deres, sier Presthus til Dagsavisen.

Plateselskaper legger opp sine utgivelser etter Øyafestivalen og at en Øya-opptreden kan ha dirkete utslag i salget.

Sammen med Platekompaniet er den nederlandske musikkjeden Free Record Shop to av de viktigste premissleverandørene i det norske musikkmarkedet. Forhandlerne er ikke i tvil om at Øyas uttrykte satsing på norsk musikk har vært avgjørende for den sterke posisjonen norske artister har fått de siste årene.

Den norske andelen av totalmarkedet økte fra 18 prosent i 2001 til 25 prosent i 2004. Fra 2003 til 2004 økte salget av norske plater med 32 prosent.

(ANB)