Skriv din mening om saken nederst i artikkelen!

KRISTIANSAND: Annonsen som står på trykk i Dagbladet fredag viser et bilde av et par som har sex skjærgården under Quartfestivalen for noen år siden. Bildet er tidligere brukt i flere sammenhenger, og er tatt av en fotograf i Dagbladet. Quartfestivalen har kjøpt rettighetene til bildet og bruker det nå i en annonsekampanje for å sette fokus på hvor gode overnattingsmuligheter byen har. Under bildet står teksten: Trenger du rom under Quarten?

— Jeg fikk sjokk da jeg åpnet Dagbladet i dag. Dette er ikke måten å markedsføre en musikkfestival på. Det virker som de har fått panikk og gjør ALT for å få oppmerksomhet. Dette er rett og slett helt motbydelig, sier Freddy de Ruiter fra Arendal.

Kraftig advarsel til foreldre Han mener det må virke avskrekkende på foreldre som har tenåringer som ønsker å gå på festival, og sier han selv aldri hadde sendt sine barn på Quart etter dette.

— Det må jo være en kraftig advarsel til foreldre når en musikkfestival markedsfører seg på denne måten. Det er jo voksne mennesker som står bak dette. Hadde det vært 18-åringer som hadde gjort det, ok... Men dette blir bare latterlig, tåpelig og dumt. Det er ikke kvaliltet, og kommer definitivt ikke til å hjelpe Quartfestivalen til å oppnå sin etterlengtede Knutepunkt-status, sier de Ruiter, men stopper ikke der:

— Jeg skal ikke reise noen moralsk pekefinger, men jeg trodde virkelig det var musikken Quart stod for. Nei, fortsetter de som dette vil jeg si: Heia Hove og ut med Quart fremover! De bør uansett trekke tilbake annonsen og beklage dette, tordner de Ruiter.

- Dette er ikke desperasjon Marked og promoansvarlig i Quartfestivalen, Bjarne Lutro synes stortingsrepresentanten overdriver kraftig når han reagerer på denne måten. Og han synes det er fornøyelig at kritikken kommer fra en arendalitt. Han avviser på det sterkeste at dette er et uttrykk for desperasjon fra Quarts side.

— He he... Det MÅTTE jo komme fra en arendalitt! flirer han da fvn.no ringer for en kommentar.

— Annonsen er planlagt i lang tid, og dette er ikke noe uttrykk for desperasjon. Bildet er brukt av Dagbladet i mange sammenhenger gjennom mange år, og vi har valgt å bruke det for å sette fokus på overnattingsmuligheter. Det er et bilde med en sterk symboleffekt og det er ikke bare den seksuelle handlingen dette representerer. Det er også et fint bilde med sjø, sommer, fint vær og skjærgård, sier Lutro.

Ikke for tenåringer Han har også liten forståelse for at de Reuter hevder dette vil skremme både foreldre og tenåringer bort fra festivalen. Selv har han ikke fått henvendelser fra bekymrede foreldre.

— For det første er ikke dette ment for tenåringer. Det er ikke dem vi henvender oss til. Og bekymrede foreldre ville vel reagert på bildet uansett i hvilken sammenheng det ble vist, sier Lutro.

Markedssjefen ser heller ikke bort ifra at bildet kan bli brukt i markedsføring fremover. Å trekke tilbake annonsen og beklage er helt uaktuelt.

— Nei, det kommer vi ikke til å gjøre, fastslår Lutro.

Mener du dette er desperat markedsføring? Si din mening under: