Electrocompaniet er en spydspiss innen norsk Hi-Fi-industri. I en fabrikk på Tau i Rogaland produseres forsterkere og CD-spillere i verdensklasse og eksporteres til 45 land over hele verden.

1. april etablerte administrerende direktør Mikal Dreggevik et datterselskap i California for å håndtere salget i USA og Canada.

Dermed er ringen sluttet. For eventyret startet i 1977 da «The 2 channel Audio Power Amplifier» ble kåret til verdens beste forsterker av Audio Critic, datidens ledende Hi-Fi-magasin. Etterpå leverte posten sekk etter sekk med bestillinger fra amerikanske Hi-Fi interesserte. Dette la grunnlaget for den første gode perioden i USA. Senere fikk firmaet problemer med distribusjonsapparatet, og produktene har nesten ikke vært tilgjengelige i de siste årene.

Over dammen

Over 30 år senere gjør dagens eiere et nytt framstøt «over there».

— Jeg er overbevist om at vi kan lykkes med å etablere oss i dette markedet igjen. Vi har fortsatt mange kunder som husker oss fra tidligere, sier Mikal Dreggevik.

— USA er ikke bare et stort og interessant marked. I tillegg er det fortsatt amerikanerne som bestemmer hva som er bra innen Hi-Fi. Derfor er det viktig å lykkes i USA - og i England. Disse landene har en innflytelsesrik Hi-Fi-presse som leses over hele verden, mens en god test i et fransk magasin har begrenset publikum. Med lang levetid på produktene og stort utvalg, skal vi kunne tilby amerikanske Hi-Fi-entusiaster «bang for det bucks», sier markedssjef Jonny Rydningen.

Vokser under krise

Electrocompaniet ble kjøpt opp og flyttet til Taui 2004. Selskapet er mest kjent for produkter i den øvre enden av prisskalaen. Etter at Mikal Dreggevik overtok er det blitt satset på rimeligere produkter i tillegg. 1. februar kom produktene inn i hyllene til kjeden Sound Garden med 16 butikker spredt rundt i landet. I fjor laget Electrocompaniet rundt 2000 enheter. Fjorårets omsetning var 16 millioner kroner og resultatet så vidt i pluss. Hittil i år har firmaet hatt 10-15 prosent vekst.

— Vi har hatt en veldig god begynnelse, særlig på grunn av avtalen med Sound Garden i Norge. Også i Kina vokser vi, selv om også de har hatt et tilbakeslag i økonomien, sier markedssjef Rydningen.

USA er ikke bare et stort og interessant marked. I tillegg er det fortsatt amerikanerne som bestemmer hva som er bra innen Hi-Fi. Derfor er det viktig å lykkes i USA.