Det er en prosentandel NRK er godt fornøyd med.

– Det er respektive høye tall for et slikt type program, sier medieforsker Kristian Tolonen i NRK.

I aldersgruppen 12+ var seertallet 472.000 og Melodi grand prix junior oppnådde en seerandel på 35 prosent. I aldersgruppen 2-11 år var det 119.000 som fulgte med og det medfører en markedsandel på 71 prosent blant de yngste.

– «Melodi grand prix junior» er et typisk familieprogram. Deltakerne er mellom 8-15 år og det er mange i denne alderen som ser på. «MGP jr.» var nok også det mest populære programmet for voksne på fredag, bekrefter Tolonen.

– Ikke for sent

Til tross for at «Melodi grand prix junior» ikke sendes før kl 19.55 og ikke er ferdig før kl 21.45 oppnår det altså fremdeles høy oppslutning blant barna. Tolonen syns ikke tidspunktet for talentprogrammet er for sent.

– Jeg skjønner spørsmålet, men jeg tror at de fleste foreldrene ikke har noe problem med at barna er oppe til klokka 22 en fredagskveld. Mine åtteåringer så på programmet lørdag kveld og det var ikke noe problem for dem å holde seg våkne.

Kunne det vært aktuelt å sende «MGP jr.» tidligere neste år?

– Vi har en kontrakt med seerne som gjør at vi ikke kan sende tidligere. «Dagsrevyen» skal sendes klokka 19 og før det er det distriktssendinger og «Barne-tv». Dessuten er færre seere tidligere på kvelden. 19.55 er det tidligste tidspunktet vi kan sende.

Samisk vinnerlåt

Det var altså over en halv million nordmenn som fikk med seg at den samiske gruppa The Blacksheeps stakk av med seieren i årets runde av «Melodi grand prix junior». Låta «Oro jaska beana», som betyr «Ti stille, hund», fikk 70.000 stemmer, nesten dobbelt så mange som andreplassen til The Battery.

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix