KRISTIANSAND: Den internasjonale barnefilmfestivalen i Kristiansand har sikret seg et superlag med noen av de mest kreative og prisbelønte produsentene og manusforfatterne innen produksjon av barnefilm, til å ta den norske bransjen på skolebenken, skriver Aftenposten.no.

Josh Selig, president og grunnlegger av Little Airplane Productions i New York, var selv bare fire år da han startet sin karrière i bransjen, som barneskuespiller i den amerikanske utgaven av Sesam Stasjon. Serien startet i 1969 etter en ide av Jim Henson og har hittil gått i 40 sesonger, og blitt omarbeidet til et utall nasjonale utgaver.

I voksen alder vendte Selig tilbake til barne-TV-serien, og fikk jobb som både manusforfatter og produsent. Blant annet var han sentral i produksjonen av den prisbelønte israelsk-palestinske utgaven.

Med seg til Kristiansand har han sin hovedprodusent Tone Thyne og manusforfatteren Susan Kim.

Et løft for filmmiljøet

Styreleder Frank Mosvold i Kristiansand internasjonale barnefilmfestivalen omtaler det som et aldri så lite skup at trioen kommer til Norge for å dele sine erfaringer med norske kolleger.

–Dette kan gi et utrolig flott løft for norsk produksjon av film og TV-serier for barn, sier Mosvold. Siden 2004 har filmfestivalen har årlige kurs for barnefilmbransjen, men Mosvold omtaler opplegget som starter onsdag som tidenes beste.

Den amerikanske trioen tar sitt innarbeidede Little Airplane Academy-kursopplegg til Norge. Norske norske filmarbeidere skal over tre dager tas stegvis gjennom prosessen med å lage barnefilm.

–Vi starter med idéutvikling, manusskriving, utarbeidelse av karakterer og hele veien frem til produksjon og markedsføring. God barnefilm er universell, og kan selges til hele verden, sier Josh Selig.

Lærende innhold

I selskapet hans, som har spesialisert seg på å produsere barne-TV-serier for barn i førskolealder, legges det stor vekt på å bygge inn oppdragende og lærende innhold i programmene.

–Særlig i USA er dette viktig. Det går omtrent ikke an å selge serier uten. Vi har ansatt en egen professor i barnepsykiatri som jobber tett med manusforfattere og produsenter, og som tester episodene våre på forhånd gjennom visninger med barn i målgruppen. Disse erfaringene gjør at vi hele tiden kan skjerpe kvaliteten på produksjonene, sier han.

Ingen av de tre har noe forhold til norsk barnefilm eller barne-TV-serier, og på Aftenpostens spørsmål rister de på hodene når vi spør om de har sett noen norske produksjoner.

Selig hever øyenbrynene når Aftenposten forteller at norske barnefilmer som Knerten og Jul Blåfjell det siste halvåret har slått fullstendig knockout på de fleste av sine kinokonkurrenter fra Hollywood med besøkstall på godt over 300.000 i lille Norge. Også animasjonsfilmer som Kurt blir grusom og Pelle Politibil har gått bra.

–Vel, gratulerer! Det er jo strålende. Særlig produsentene av animasjonsfilm trenger å eksportere sine filmer til andre territorier enn hjemmemarkedet. Kostnadene ved animasjon er svært høye, og for å få tilbake investeringene må man ut, vektlegger han.

Nytt marked i applikasjoner

De tre amerikanerne ser nå et stort og voksende marked i utvikling av applikasjoner til iPhone og iPad, med innhold bygget rundt barnefilm eller serier.

–Selskapet Classic Media opplyste nylig at de har klart å selge en million applikasjoner via nettet på sin serie «Where’s Waldo?» gjennom iTunes, til en pris av 99 cent pr. nedlastning. Vi holder nå selv på å lage en slik løsning for BBC-serien Fugleveien, som NRK har vist. Suksess på nettet kan gi oss helt nye inntektskilder, selv om applikasjonene selges til prisen av bare et eple, opplyser Tone Thyne.

–Det fascinerende med de nye løsningene er at man kan kombinere episodene av serier med interaktivt innhold, spill og e-bøker. Foreldre kan for eksempel også lese inn sin egen fortellerstemme på e-bøker, slik at barna senere kan høre fars eller mors fortellerstemme. Dette er selvsagt en flott mulighet for dem som er mye på farten, legger Selig til.