KRAFT: Simba oppfordret elevene til å bruke mye kraft i dansen. Her holder Maria Hareide igjen, men Simba prøver å frigjøre seg, for så å bruke kraften og energien han får når han slipper fri i neste bevegelse. Foto: Kjartan Bjelland
BRUKER GULVET: Simba bruker alltid gulvet mye i sine danser, fordi han liker å ha kontakten med Moder Jord. - Det er som planten, som strekker seg opp fra bakken og blir til noe vakkert, sier han. Her viser han deler av sin solodans for danseelevene ved Vågsbygd vgs. Foto: Kjartan Bjelland
WORKSHOP: Simba lærte danseelevene ved Vågsbygd vgs en solodans han gjør i forestillingen "Fiction", som spilles i Kilden tirsdag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
WORKSHOP: Simba lærte danseelevene ved Vågsbygd vgs en solodans han gjør i forestillingen "Fiction", som spilles i Kilden tirsdag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
WORKSHOP: Simba lærte danseelevene ved Vågsbygd vgs en solodans han gjør i forestillingen "Fiction", som spilles i Kilden tirsdag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
WORKSHOP: Simba lærte danseelevene ved Vågsbygd vgs en solodans han gjør i forestillingen "Fiction", som spilles i Kilden tirsdag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
WORKSHOP: Simba lærte danseelevene ved Vågsbygd vgs en solodans han gjør i forestillingen "Fiction", som spilles i Kilden tirsdag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
WORKSHOP: Simba lærte danseelevene ved Vågsbygd vgs en solodans han gjør i forestillingen "Fiction", som spilles i Kilden tirsdag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
"FICTION": Pressefoto fra forestillingen. Foto: Yaniv Cohen
"FICTION": Pressefoto fra forestillingen. Foto: Yaniv Cohen
"FICTION": Pressefoto fra forestillingen. Foto: Yaniv Cohen
"FICTION": Pressefoto fra forestillingen. Foto: Yaniv Cohen
"FICTION": Pressefoto fra forestillingen. Foto: Yaniv Cohen

KRISTIANSAND:Dette er veldig gøy. Men jeg får nesten litt prestasjonsangst. Det er ikke ofte vi har så gode instruktører , sier Nora Helena Dyrholm, danseelev ved Vågsbygd vgs.

Simbarashe Norman Fulukia, eller Simba, er av danserne som ansatt ved Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans, og som tirsdag kveld danser i forestillingen "Fiction" i Kilden. Mandag hadde Simba, som er født og oppvokst i Harare i Zimbabwe, en danseworkshop med avgangsklassen i dans på Vågsbygd vgs.

— Jeg skal lære dem en solodans jeg gjør i forestillingen "Fiction", sier danseren, som har bodd seks år i Norge.

Jeg liker å bruke gulvet når jeg danser. Det er som planten, som strekker seg opp fra bakken og blir til noe vakkert. Jeg ønsker å være i kontakt med Moder Jord , sier Simba.

Se bildeserie fra workshopen ved å trykke på pilen i bildet øverst.

Smittende energi

Under den nitti minutters danseøkten Simba hadde med elevene, var det tydelig at elevene fikk en annen type instruksjon enn den de vanligvis får på danselinja. Simba oste av energi og afrikanske rytmer, og var en tydelig inspirasjonskilde for dansetalentene.

Dette er dritgøy. Vi pleier å være mer opptatt av teknikk og tenke mye på armer og bein. Han er mer nede på gulvet, med myke bevegelser. Han er mer fri, og har en annerledes læringsmetode , sier Maria Hareide.

— Det er veldig gøy å lære noe nytt. Han er veldig livlig, og sender ut mye energi. Og det må vi ha når vi danser, sier Karen Elise Berglihn, som gleder seg til å se "Fiction" i Kilden.

BRUKER GULVET: Simba bruker alltid gulvet mye i sine danser, fordi han liker å ha kontakten med Moder Jord. - Det er som planten, som strekker seg opp fra bakken og blir til noe vakkert, sier han. Her viser han deler av sin solodans for danseelevene ved Vågsbygd vgs. Foto: Kjartan Bjelland

Det er ikke første gangen Carte Blanche gjør en forestilling i Kristiansand, og danselinja på Vågsbygd pleier å få en instruktør til å ta turen innom skolen når dansekompaniet er i byen.— Det er veldig gøy for elevene å få så profesjonell hjelp. Så blir det moro for elevene å se forestillingen, og kjenne igjen steg og bevegelser fra workshopen, sier Sissel Jørgensen, fagkontakt på danselinja ved Vågsbygd vgs.

Om valg og påvirkning

Alan Lucien Øyen har koreografert "Fiction", som settes opp i Teater- og Operasalen i Kilden. Forestillingen hadde premiere under Festspillene i Bergen tidligere i år.

UTFORDRENDE: Simba mener samtidsdanseforestillingen "Fiction" utfordrer publikum. - Det er en selvforklarende tittel. Publikum må oppleve historien selv, og gjøre seg opp en mening om hva de tenker fiksjon er, sier danseren, som her ses sammen med Christine Kjellberg. Foto: Yaniv Cohen

I mitt hode er det en tydelig fortelling, men det ligger mye åpenhet i forestillingen. Publikum kan tolke den selv , sier Øyen, som har skrevet deler av forestillingen selv, samt hentet noe fra Charlie Kaufmans verk.- Jeg reflekterte over hvordan vi bærer masken, hvordan vi spiller oss opp i ulike faser gjennom livet. Hva er det som styrer våre valg, og hvor mye omgivelsene rundt oss styrer oss, forteller Øyen, som selv sitter som publikummer i Kilden tirsdag kveld.

- Tårer i øynene

Forestillingen, som ble vist fem ganger under Festspillene, har i tillegg vært vist i Oslo og Sandnes. Nå står Kilden for tur, før forestillingen reiser videre til Oseana i Os og avsluttes under Oktoberdans i Bergen i slutten av måneden.

Det er en rørende og visuell forestilling i samtidsdans. Den forener teater og dans på en fullstendig måte. Den handler om å si farvel, om det å dra. Reaksjonene har vært fantastiske, og folk har hatt tårer i øynene etter forestillingen , forteller Bruno Heynderickx, teatersjef ved Carte Blanche, som også er på plass i Kilden under forestillingen.

Se promo på forestillingen i videoen under: