Bykle bru fra 1960 er den fineste av alle bruene han skriver om, synes Reidar Tveito. Den er 72,10 meter lang. Foto: REIDAR TVEITO/ ILUSTRASJON I BOKA
Bjørgulv Myhola på vei over Storestraumsbrua i Bygland med stuten sin. Foto: SETESDALSMUSEET/ILLUSTRASJON FRA BOKA
Den 3,21 meter lange steinhvelvingsbrua fra 1782 over Grimsbekken er Vest-Agders eldste av sitt slag. Reidar Tveito har krabbet ned i bekken og tatt dette bildet til boka. Foto: REIDAR TVEITO/ILLUSTRASJON FRA BOKA
Da dampbåten "Bjoren" skulle restaureres i 1981, ble den fraktet fra Ose og sørover riksvei 9 gjennom Fånefjelltunnelen. Foto: ILLUSTRASJON FRA BOKA
Tyske soldater kjører kolonne i halvtunnelen rundt Fånefjell i 1940. Foto: LEANDER HASLERUDS SAMLING/ILLUSTRASJON I BOKA
I 1973 var det fortsatt mulig å kjøre inn på den gamle veien rundt Fånefjell i Bygland. Torgeir Moseid kjører Reidar Tveitos gamle Opel Kadett. Foto: ILLUSTRASJON FRA BOKA

— Denne boka tror jeg vil interessere mange. Derfor har jeg tatt den økonomiske riskikoen ved å lage ei bok med mange bilder i et stort opplag, forteller Reidar Tveito (68) fra Byglandsfjord til Fædrelandsvennen.

Boka har foto, beskrivelse og historikk om alle bruene - mange av dem visste vi ikke eksisterte der vi kjører, sykler eller går over dem. Fotografiene har Tveito stort sett samlet inn i løpet av siste trekvart året, men noen er også fra diassamlingen hans fra 40 år tilbake. I tillegg inneholder boka mange historiske bilder, både av bruene, veien og folk og fe som har ferdes der opp gjennom årene.

Særtrekkene langs veien

»... særtrekk langs vegen» heter det som en del av boktittelen. Ikke minst gjør dette praktverket interessant for de som ikke måtte være genuint interessert i bruer. Særtrekk vi kan lese om er blant andre Kristiansand kirkegård som ligger nær den gamle steinbrua ved Grim fra 1782. Den 3,21 meter lange brua er den eldste av sitt slag i Vest-Agder. Om kirkegården kan vi lese at den var byens tredje gravplass, innviet 4. august 1821 og at de første som ble gravlagt der var en voksen og fire småbarn.

Slik fortsetter ferden bru for bru og veistrekning for veistrekning, forbi juletreplantasjen sør for Kilefjorden - Prestefallet, navngitt etter en tjenestedreng som drepte presten, til bruer på Hornnes, gamle og farlige veier langs Fånefjell, Storestraum og sluser i Bygland, Flårenden i Valle, Bykle bru og ned til E 134 i Haukeli.

Trafikkfare og flåttbitt

— Jeg har gått mye i veikantene med kamera. Vanskelig å komme til noen steder, men trafikken var det skumleste. Og på Ose fikk jeg flåttbitt, smiler Tveito.

Han har hatt godt samarbeid med Statens Vegvesen hva gjelder alle de tekniske spesifikasjonene om bruene. Vi får blant annet vite hvordan de klarte å bygge de gamle steinhvelvingsbruene for 100 år siden og mer. Stablet stein for stein i en bue på en slik måte at steinene låser seg til hverandre. Flere av disse bruene står den dag i dag ved riksvei 9. ## Gode historier

Med så mye informasjon om bruer, brukonstruksjon og historikk skulle man tro at lokalhistorikeren hadde en egen forkjærlighet for bruer. Men nei. Det var nesten tilfeldig, forteller Tveito. Han var bedt av nettstedet Setesdalswiki om å skrive litt om Senumsbrua og Ose Bru. Det bare ballet på seg da han fant ut hvor mye interessant stoff som fantes om bruer, vei, lokalhistorie og gode historier og anekdoter. Det er en god del artig lesing blant disse. Som da en handelsreisende en vinter på en dårlig brøytet riksvei havnet utfor veien og ned i grøfta sør for Rysstad. Da kom mjølkebilsjåfør Olav Lunden kjørende og stoppet oppe på veien.

«Si meg min gode mann, hvem er det som har ansvaret for brøytingen her?» spurte den forargede handelsreisende.

Sindig og rolig som alltid svarer Olav: «Dere nedi veit eg ikkje, men her oppe på vegen er det Statens Vegvesen.»

Lite økonomisk støtte

Boka er utgitt på eget forlag, forteller Tveito. Han har skrevet flere lokalhistoriske bøker tidligere. Da har han fått litt økonomisk støtte av blant andre Setesdal regionråd. Denne gangen fikk han avslag siden regionrådet nå har sluttet å gi støtte til kulturhistoriske bøker.

— Men Statens Vegvesen støttet utgivelsen med 10.000 kroner og ga meg verdifull hjelp og opplysninger om bruene, sier Reidar Tveito.