I stykket reiser Louis Severin Hogganviks ende Theodora til Tyskland, for å møte hennes manns bøddel, Rudolf Kerner. Hun møter ikke Kerner, men hans hustru og datter. (Bildet som er avfotografert er et manipulert bilde) Foto: Torstein Øen
Anne Ma Usterud (f.v.), Turid Gunnes og Henriette Marø spiller de tre rollene i "Jeg kommer tilbake i kveld". Her har akkurat Theodora kommet hjem til Kerner-familiens hus. Foto: Torstein Øen
Anne Ma Usterud (f.v.), Turid Gunnes og Henriette Marø spiller de tre rollene i "Jeg kommer tilbake i kveld". Her har akkurat Theodora kommet hjem til Kerner-familiens hus. Foto: Torstein Øen

Ordene tilhører Turid Gunnes, som har rollen som fru Kerner i Gaute Heivolls dramatiker-debut «Jeg kommer tilbake i kveld».

— Jeg har lest en del av Gaute, og han er en sjarmerende forfatter. Han skriver om hele og sammensatte mennesker, sier Gunnes.

I stykket reiser Louis Severin Hogganviks ende Theodora til Tyskland, for å møte hennes manns bøddel, Rudolf Kerner. Hun møter ikke Kerner, men hans hustru og datter. (Bildet som er avfotografert er et manipulert bilde) Foto: Torstein Øen

Heivolls teaterdebut tar utgangspunkt i romanen «Himmelarkivet», som handler om krigsfangen Louis Severin Hogganvik, som etter ni dagers grov torturering på Arkivet i Kristiansand til slutt begikk selvmord i januar 1945. I Heivolls dramaturgi reiser Hogganviks enke Theodora til Tyskland, for å oppsøke sin manns bøddel, Rudolf Kerner.

LES OGSÅ:

— Jeg håper for Gaute og teater-Norges del at dette er starten på en rik karriere som dramatiker, og ikke bare forfatter. Dette stykket beviser hans evne til også å skrive for scene, sier teatersjef Ingrid Forthun.

Kjenner igjen teksten

Pressen fikk torsdag være til stede under et snaut ti-minutters utdrag i intimsalen i Kilden. Det viste at Heivoll har skrevet et stykke der konflikten mellom offeret (representert ved Hogganviks enke) og gjerningsmannen (representert ved fru Kerner) kommer tydelig fram. Kerners datter representerer den nye generasjonen, som vil vite hva som foregikk under krigen. Heivoll selv er både spent og trygg før stykket skal vises for publikum.

Gaute Heivoll debuterer som dramatiker med stykket "Jeg kommer tilbake i kveld". - Utgangspunktet var Theodoras nordiske reisebevis fra 1953, og at Kerner ble benådet samme år, sier Heivoll. Foto: Torstein Øen

— Et teaterstykke er så mye mer enn en tekst. Det er lys, lyd, skuespillere, regissør og så videre. Teksten blir en mindre vesentlig del enn i en roman, men det ligger en viss grad av engstelse. Det er flinke folk i alle ledd her, så jeg er trygg på at teksten forvaltes godt, sier forfatteren.

— Kjenner du teksten din igjen?

— Ja, mer eller mindre. Men det skjer at jeg glemmer at jeg har skrevet teksten som fremføres. For meg er det et godt tegn. Ambisjonen er at teksten skal få leve sitt eget liv.

Dramatikerkurs

Heivolls stykke er resultatet av et dramatikerkurs for sørlandsforfattere Forthun startet da hun tok over som teatersjef. Det blir hennes avslutningsforestilling ved Kilden.

— Gaute er en av Norges mest betydelige forfattere. Jeg har stor glede av romanene hans, og han har en særegen fortellerevne som berører mennesker. Det vil publikum oppleve at han også har som dramatiker. Han har skapt et univers som jeg vet er til glede for regissør og skuespillere å fordype seg i. Det er ikke en flat tekst. Den har flere lag i seg, sier Forthun.

Skriveskole

— Det har vært inspirerende å være på prøvene. Det er dramaturgiens minste bestanddel, der man repeterer ting og prøver igjen. Det er en ypperlig skriveskole, sier Heivoll.

— Det kunne vært stoff til en lang forestilling her. Vi tar kvantesprang mellom enkelte scener, sier Anne Ma Usterud, som spiller Theodora.

— Jeg liker å innbille meg at min styrke er å skrive knapt, og heller fortette enn forstørre. Hvis skuespillerne mener det tas kvantesprang utenfor teksten, så er det bra. Teksten er bare en brøkdel. Det er mat for skuespillerne å fylle ut det teksten ikke sier noe om, men som ligger der.