Eirik Gjedrem vet ikke hvor mange timer det tok ham å lage skulpturen «Mot».  Foto: Reidar Kollstad
Eirik Gjedrem 00003.jpg Foto: Reidar Kollstad
Eirik Gjedrem 00001.jpg Foto: Reidar Kollstad
Eirik Gjedrem 00002.jpg Foto: Reidar Kollstad

- Bare idioter holder på med slikt som dette. Vi skulle drevet med maling i stedet. Det hadde vært så mye enklere, sier keramiker Ann Beate Tempelhaug. De åpner søndag utstillingen «Gjennom» i Søgne gamle prestegård.

Kunstnerekteparet har arbeidet i Søgne siden 1992, og de har også verksted på prestegården. Gjedrem har i tillegg et verksted på Myrbakken gård. Han har en rekke utsmykninger av offentlige rom bak seg, blant annet de tre skulpturene som står på Nedre torv i Kristiansand. Tempelhaug skal senere i år ha separatutstilling på Agder kunstsenter.

- Vi stilte ut sammen her på prestegården for ti år siden, og nå gjør vi det igjen, sier Gjedrem.

Fra søledam til form

«Gjennom» inneholder en rekke keramiske skulpturer og verker som alle er utformet i kunstnernes ansikts sved, og siden utsatt for hvitglødende temperaturer.

- Til å begynne med arbeider du så og si med en søledam av leire. Så kjevles dette ut til en stor leiv. Det er mange ting som kan gå til helvete underveis, også hvis du klarer å løfte den inn i ovnen i ett stykke. Og det er mye som forandrer seg hvis du brenner det på 1300 i stedet for 1260 grader, sier Tempelhaug.

Kortvarig balanse

- Fargene har kommet til i brenningen. For vår generasjon kunstnere er det nesten juks å male med for eksempel akryl i etterkant, sier Gjedrem.

- Resultatet er en kombinasjon av avanserte, tekniske prosesser og sterke, kunstneriske ønsker. Og det blir nesten aldri slik vi hadde tenkt når vi tar det ut av ovnen. Så kan vi brenne det en tredje og fjerde gang, og hvis det til slutt blir bra føler du at du er i balanse en stakket stund. Så må du videre, sier Tempelhaug.

«Autektikum»

«Hovedverket» i utstillingen var ennå ikke ferdig da Fædrelandsvennen besøkte prestegården torsdag.

- Det er en stor skulptur vi har laget sammen som vi brente i natt. Vi kaller den «Autektikum». Det er et begrep som beskriver det som skjer når to stoffer med ulikt smeltepunkt smelter sammen. De vil da ofte endre smeltepunkt til en temperatur som er lavere enn noen av smeltepunktene de hadde hver for seg, forklarer Gjedrem.

Mens Tempelhaug for det meste utformer «flat kunst», befatter Gjedrem seg med tredimensjonale former. Mange av skulpturene hans er også glaserte.

Timebetaling

- Jeg søker det tredimensjonale, og jeg prøver å oppnå både bevegelse og tilstand i skulpturene. Jeg er veldig fornøyd med denne, sier han der han står over en indigoblå form titulert «Mot». Kakker du på den, klinger det hult, for skulpturene er bygget opp av pølser av leire.

- Hadde de vært massive ville det tatt tre år å brenne dem, sier Tempelhaug.

- Journalister spør alltid hvor lang tid jeg bruker, men jeg vet ikke hvor lang tid denne har tatt, sier Gjedrem.

- Du skriver jo ned hver time du jobber. Det hadde blitt en elendig timebetaling. Vi er idioter som holder på med dette, ler Ann Beate Tempelhaug.

torgeir.eikeland@fvn.no — 90621063