KRISTIANSAND: — Den største forestillingen er uten tvil «Ildfuglen» med Teatro Gioco Vita fra Italia. Dette ensemblet er blant de mest berømte i verden når det gjelder skyggeteater. Men de bruker det helt annerledes enn i den asiatiske tradisjonen, der skyggeteater som regel er en del av en religiøs-rituell tradisjon. Italienerne bruker skyggeteater sammen med dans, billedkunst og musikk - vi får hele Stravinskijs «Ildfuglen». Og man skjuler ikke mekanikken. Det er det som gjør forskjellen på tradisjonelt og moderne figurteater, sier en entusiastisk Giert Werring når han presenterer programmet for den femte internasjonale figurteaterfestival i Kristiansand.Denne festivalen har utviklet seg til å bli Agder Teaters flaggskip, og forsvarer i år mer enn noen gang betegnelsen «internasjonal». Hele åtte land er representert med kremen av sine figurteatergrupper. Til sammen skal 53 forestillinger avvikles i løpet av de seks dagene festivalen varer. Man har distribuert 16.000 programhefter til skoler og barnehager i distriktet, samt til alle høgskolene i Norge.- Festivalen er veldig godt kjent, og har et svært godt renommé. Pågangen for å få bestille billetter har vært enorm, både på internett og telefon, sier informasjonssjef Nina Hammersmark.Det blir fem spillesteder: Teaterhusets tre scener, Aladdin Blå og Rosegården. Dessuten blir det vist en del «off»-forestillinger på Aladdin Rød. Og det blir festivalkro i foajeen.Blant de mange spennende forestillingene peker Giert Werring på en fransk produksjon av Compagnie Arketal: «Fernand Leger: Le monde en vaut la peine» («Verden er verdt det»).- I denne er Fernand Legers bilder en stor del av forestillingen. Det blir et møte mellom kunstartene, og en tilbakevending til det naive. Gruppen representerer en tendens i moderne figurteater til å frigjøre seg fra konvensjonene, et ønske om å ta i bruk det umiddelbare, noe som gjør at forestillingene egner seg både for voksne og barn. Det blir ikke lenger slik at noe er «barneteater» og annet er «voksenteater», sier Werring.Av andre forestillinge nevner vi en tysk gruppe med «Natthistorier», en fransk med «Landet i vannkokeren», en engelsk med «Rottefangeren i Hameln», «Stormen» fra Oslo Nye, «Poemes Visuales» fra Spania, og ikke å forglemme «Macbeth» med Teater Allena fra Sverige - som er blitt kult-forestilling ved Figurteaterfestivalen. Neville Tranter er også tilbake, med «Moli¿re» denne gang. Og på torvet og i Markens blir det gateteater hver dag under hele festivalen.