Ingun Bjørnsgaard er kanskje den mest karakteristiske stemmen i nyere norsk dans og koreografi. Forestillingen «Der Tod und das Mädchen» (Døden og piken) er et bestillingsverk til Komische Oper Berlin og ble uroppført der i 2003. Carte Blanche er på turné med forestillingen og den har, forståelig nok, høstet jublende bifall hvor den kommer. Så også i Kristiansand.

Begeistringen var stor for de 12 danserne og de fire musikerne på scenen. Bare det å ha levende musikk til ballett er jo nærmest et særsyn. Schuberts strykekvartett fikk en fabelaktig fremførelse av de fire musikerne, og «mellomspillene» av Rolf Wallin gjorde Schuberts musikk bare enda mer spennende.

Danserne i Carte Blanche holder et fabelaktig nivå og imponerer stort i denne så lekende og livlige koreografien. Her veksler det mellom patos og høytid på den ene siden, og slapstick og humor på den andre, helt til en kropp klasker i gulvet omtrent som død. For så å stå opp igjen med den største selvfølgelighet noen sekunder senere.

Ikke at man umiddelbart skjønner hva som foregår i denne dansen. Men man opplever, ser og sanser — og nyter et spill mellom dansende kropper som fascinerer og fortryller. Og rett som det er går det nesten på livet løs.

Emil Otto Syvertsen

BALLETT

Carte Blanche:

«Der Tod und das Mädchen»

av Ingun Bjørnsgaard.

Musikk av Rolf Wallin

og Franz Schubert,

fremført av en strykekvartett.