KRISTIANSAND: — Det er det samme film-materialet fra Kristiansand som har vært brukt i installasjonen her som nå skal brukes i min performance, forklarer Tone Avenstroup. Den utflyttede kristiansandskunstneren er tilbake fra sitt bosted i Berlin for denne helgen å gjøre tre performancer på Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand. Performancene går fredag kveld og lørdag og søndag midt på dagen. Performanceen er som en forestilling, og den tar omkring 50 minutter. - Det kommer ingen store overraskelser i denne performanceen. Jeg er aktøren, godt hjulpet av Tone Jones som leser de lokale tekstene, de bidragene som jeg fikk av byens beboere da vi laget filmene, og så er Otmar Wagner her for å kjøre lyd og bilder. Dermed blir det en «live» bearbeidelse av både lyd og bilder i løpet av forestillingen, forklarer hun.I motsetning til installasjonen, som er et fiksert medium, er performanceen mye mer åpen, det hele foregår live. - Fortellingen er den samme, den om Twill som leter etter Kristian, og vi går inn i det samme materialet. Men nå er det jeg som setter tiden, ikke den enkelte tilskuer. Mens tilskueren kunne vandre etter eget forgodtbefinnende i installasjonen, er det jeg som nå setter begynnelse og slutt, sier hun. Tittelen «På besøk i en fremmed kropp» skal invitere til selvrefleksjon. - Publikum er på besøk i sin egen by her, men den kan oppleves som en fremmed kropp. Sånn sett er også tematikken den samme i performanceen som i installasjonen. - Installasjonen din fikk ganske skarp kritikk av Fædrelandsvennens kunstkritiker?- Ja, jeg har fått med meg det, og det er så mange ting i kunsten som får hard medfart av kritikere. Sånn sett skriver denne kritikken seg inn i en sørlandsk tradisjon som går på å bare feie ting av gårde, en skal ikke komme her og komme her, sier Tone Avenstroup. Hun håper riktig mange kommer for å møte seg selv «i fremmed kropp» på Sørlandets Kunstmuseum denne helgen.