Knut Faldbakken:

Alt hva hjertet begjærer

Roman

Gyldendal 1999 Med høstens roman, som bærer den klisjéfylte tittelen "Alt hva hjertet begjærer", avrunder Knut Faldbakken det trebindsprosjektet som begynte med "Når jeg ser deg" i 1996 og fortsatte med "Eksil" i 1997. Aktørene krysser sine egne og andres spor i henhold til en overstyrt rekke av "tilfeldigheter" — et intrigespill som ikke står tilbake for den mest innfallsrike såpeopera. Innenfor en realistisk ramme skjer de mest usannsynlige skjebnetreff. Og, som alltid hos Faldbakken, er det først og fremst det erotiske spillet som spilles - med fokus på diverse trekantforhold. I "Når jeg ser deg" møtte vi den suspenderte politimannen Karl (han hadde skutt en ung innbruddstyv) og forlagskvinnen Emma på ferie i Sør-Spania. Begge hadde nybrutte forhold bak seg. Der traff de finansmannen Chris og hans vakre, men overvektige kone Nicole, og "søt musikk" oppsto mellom Emma og Chris - med Karl og Nicole som aktive betraktere. I "Eksil" fikk vi historien til Emmas eks-mann Tobias Bertrand, som rømte fra henne og valgte en psevdonymtilværelse som administrator av en bordell. I "Alt hva hjertet begjærer" er handlingen lagt til to tidsplan. På nåtidsplanet er vi tilbake i Sør-Spania hos Karl, Emma, Chris og Nicole. Nå er det Nicole som fører ordet, og i innflettede retrospektive kapitler får vi hennes (og Chris') livshistorie fra de traff hverandre som gymnasiaster og fram til nå-situasjonen. Vi får høre at de giftet seg, men at de gled fra hverandre da hun reiste til Oslo for å bli ukependlende kunststudent, mens han ble igjen som relativt mislykket forretningsmann i hjembyen Sander. I hovedstaden innleder hun et eksperimenterende erotisk forhold til en tvilsom kunsthandler. Hun blir gravid. Chris er far til barnet, men tror det er kunsthandleren. Han brenner derfor alle broer, drar til Karibien og slår seg opp som spekulant innen cruisefart. Etter hvert blir han involvert i diverse lyssky affærer. Nicole mister grepet på tilværelsen, slår seg på flaska, kaster seg ut i desperate seksuelle forbindelser og ender som et pillespisende, overvektig vrak. Sønnen blir tatt fra henne av barnevernet. Han dukker senere opp i hennes liv som narkoman, kriminell tenåring. Når Nicole så reiser til Spania som sydenferierende rekonvalesent, støter hun "tilfeldigvis" på eks-mannen. Sønnen er død. Han er blitt skutt av en politimann - den før nevnte Karl (!) - i forbindelse med et innbrudd. Fortid og nåtid vikler seg i hverandre for alle aktørene etter hvert. Det er liksom ikke måte på hvor mange forbindelseslinjer som trekkes. Og i en epilog, der vi møter en slanket Nicole i aktivitet som billedkunstner i Paris, så dukker sannelig også hovedpersonen fra "Eksil" opp - altså Emmas eks-mann Thomas Bertrand. Og nye gnister tennes. Det er litt av en erotisk lapskaus Faldbakken her har anrettet, krydret med noen doser kriminalintrige og med et sterkt innslag av psykologisk og sosial tragedie. Det er liksom ikke måte på avgrunner som åpner seg når den store kjærligheten - på grunn av skjebnens luner og tilfeldigheter - grunnstøter. Men kanskje handler det også om en (riktignok noe innsnevret) variant av det Bjørnson kalte "kjærlighetens gjenskapermakt". Rent språklig byr "Alt hva hjertet begjærer" ikke på særlig motstand. Faldbakken har oljet ordmaskinen sin godt, så det hele glir ganske uanstrengt og friksjonsfritt av gårde. Romanen er imidlertid ikke - til tross for denne noe raljerende presentasjonen - uten litterære kvaliteter. Den er til dels spennende, raffinert oppbygd og psykologisk innsiktsfull. Jeg tok meg stadig i - mer eller mindre mot min vilje - å bli revet med. Og det er da noe. Oddbjørn Johannessen