KRISTIANSAND: Når det i tillegg er en stilfull og dyktig gjeng som står på scenen, er det duket for sesongåpning på utescenen.

Grande har herved åpnet sommersesongen på Cafè Generalen i Ravnedalen, og rundt 200 publikummere hadde tatt turen denne fine sommerkvelden 4. juni. Omgitt av fin natur var det mange som nøt utepilsen akkompagnert av Grande og hans orkester.

I april i år kom Grandes andre plate ut (”You are the Night”), og er ganske annerledes enn debutplata to år tidligere. Fra å spille mørk og rocka blues har han nå beveget seg inn i et nostalgisk lydlandskap som drar deg tilbake til 30-tallet. Det låter vintage, og man hører tydelig påvirkning fra blant annet stumfilm-musikk og 30-talls-glamour. Grande beskriver det selv som: ”Tenk deg et gammelt big band som har fått utdelt elgitarer istedenfor blåsere”.

Trommisen i bandet, Gunnar Sæter, ble presentert som trommis og fiolinist (på boks), og bidro mye til det symfoniske lydbildet. Ellers var det Morten Martens på bass og Alf Godbolt på keyboards (piano, orgel og rhodes). Grande har stødige, lekene og vel-låtende musikere med seg, og det var en fryd å høre hvordan de hver og en hadde sin sentrale og egenartede posisjon i lydbildet.

I Ravnedalen fikk vi høre mest fra den nyeste plata, med låter som ”Leave and Live On”, ”The Desert” og den pompøse og symfoniske åpningen ”Overtyre”. Låtene står i en slags sammenheng, og svinger seg fra rolige og melankolske poplåter som tittellåta ”You Are The Night”, til mer dramatiske og hissige låter som ”Take The Low Road”.

Mellom låtene er det en glad Grande som flere ganger sier han er glad for å stå på akkurat denne scenen, og gleden smitter.

Helhetsinntrykket av denne konserten er at det er gjennomtenkt og gjennomført. Grande er tydelig fascinert av 30-tallet, og hele scenebildet vitnet om at stilen er nøye studert. Som det står på Grandes Myspace-side: ”Grande..s second album is based upon his fascination with the white american music. The glamour and the gloom of the 1930s, the big bands & the ballrooms of the 1940s, the exploring 50s & 60s. And last but not least the noir-movie soundtracks!”

Nå kan sommeren bare komme, scenen er åpnet!

Foto: Eivind Fossland
Foto: Eivind Fossland
Foto: Eivind Fossland