KRISTIANSAND: En sterk forestilling utspilte seg i omgivelser som for de fleste kristiansandere bærer et eget alvor. En annen sterk dimensjon kom til ved at forfatterens familie og nære venner var samlet og videreførte de tradisjoner så mange opplevde som kjære nettopp ved Kåre Zakariassen — den varme velkomsten, de mange takkens ord, den rause innstillingen.Premi¿rekvelden bar også sterkt preg av Stiftelsen Arkivets arbeid for å skape et informasjons- og forskningssenter for fredsarbeid, slik Osmund Faremo initierte det før sin bortgang. Også hans familie og venner var til stede, det ble vist en videofilm der Faremo snakket om sine krigsopplevelser, og flere talere snakket varmt om viktigheten av å tilbakeføre Arkivet til krigstidens tilstand, som et vitnesbyrd for unge mennesker om hva som foregikk og hva som ikke må gjenta seg.Hovedsaken var selve spillet. Zakariassens tekst tar for seg den siste timen Ole Wehus tilbrakte på Arkivet, i mars 1947, før han fikk vite at søknaden om benådning ikke førte fram. I det stykket er slutt er dødsdommen stadfestet, og Wehus er klar for henrettelsen. Even Ruud som spiller som Ole Wehus.Denne timen tilbringer han sammen med en politivakt, spilt av Arne Johan Hadland. Det sier seg selv at Wehus er hovedrollen, det er han som fører ordet, ofte til en helt uinteressert og fjernt tilstedeværende politivakt. Wehus gjennomgår brokker av livet sitt, vi hører hans tanker om selve torturen, hva han tenkte når han slo i hjel politivaktens bror, om mobbing i barndommen, tanker om politikk og forsvar, om landssvik og tro.Kåre Zakariassen viser seg igjen som en dyktig dramatiker, og ikke minst som pedagog. Dette er et stykke som er lett tilgjengelig og tilrettelagt for ungdom. De to skuespillerne opptrer med stort alvor og sterk innlevelse. Jeg blir imponert over Even Ruud, som i sitt ansikts sved gjennomlever denne timen - komprimert til en snau halvtime - på overbevisende måte.Stykket skal spilles for 1000 ungdomsskoleelever i Kristiansand, deretter antagelig for 1000 elever fra videregående skole. Med dette har Byteatret tatt et kjempeløft, både for å bringe kunnskap til nye slekter om en krig som snart bare eksisterer i historiebøkene, og for å gi de unge en teateropplevelse som setter spor. Videreføringen av Kåre Zakariassens teatervirksomhet kunne neppe foregå på en bedre måte.TEATER

«Epilog for Ole» av Kåre Zakariassen

Byteatret i samarbeid med Stiftelsen Arkivet og Agder Teater:

Instruktør: Ole Geir Feste

Scenografi: Alf Gunnar Huseth

Medvirkende: Even Ruud og Arne Hadland