OSLO: Mens komponisten Peder Kjellsby skrev originalmaterialet til den forrige plata «Pixiedust», har han denne gangen nøyd seg med tittelsporet. Slettahjell og bandet har levert det meste selv.

Et par coverlåter er det likevel blitt plass til, V.O. Fossetts «Do Lord» og Johnny Mercers «P.S. I Love You». Dessuten har Morten Qvenild satt toner til nok et dikt av Emily Dickinson. På forgjengeren var det «Hope Is The Thing With Feathers», på denne «The Moon».

Slow Motion Quintet består av Sjur Miljeteig (trompet/elektronikk), Peder Kjellsby (slagverk/elektronikk), Morten Qvenild (piano/synth) og Mats Eilertsen (bass).

Helten Cash

«Do Lord» kom med mye takket være Johnny Cash. Den er gitt ut på CD-en «My Mother's Hymn Book» fra 2004 og på massive CD-boksen fra året før, «Unearthed».

Kuttet, som er på snaue to minutter, fremfører Slettahjell a cappella så en rent får frysninger på ryggen. Hun har et nært forhold til Cash.

– «Do Lord» har jeg sunget live i et års tid og vel så det. Johnny Cash er en helt. Han aktualiserte låta for meg. Jeg har vokst opp med den, sier 35-åringen til NTB.

Men noen tradisjonell countryplate er det ingen grunn til å vente seg fra Slettahjell og co.

– Skulle jeg gått inn i den typen stoff, ville det blitt nærmere slow motion. Vi ville snudd og vendt på det og sett hva vi endte med. Ellers har jeg alltid hatt en liten hang til det cowboykjøret.

Lekekasse

Blant sangene på «Good Rain» er den svært iørefallende «We Were Indians» som hun har fått flere tips om bør bli en hitsingle. Den er symptomatisk for albumet.

– Låtene er enklere på en god måte. Vi har skrevet ut ifra at vi kjenner hverandre og skriver inn i en stemning vi har vært i i mange år. Vi veit hvordan vi løser ting. Når bandet tar i dette, blir det vårt stoff. Det er det morsomste med dette, det er litt lekekassestemning.

Det er blitt sagt om Slettahjell og hennes kvintett at det er rommet som ligger i musikken deres som gir dem særpreg.

– Det ligger i grunnideen vår. Vi skrur ned tempoet og lager mange åpninger i musikken sånn at alle får rom. Det handler nødvendigvis ikke om tomrom, men friksjon. Den blir tydelig fordi du har tid til å høre at ting ikke skjer samtidig.

Noen stor masterplan bak «Good Rain» hadde de ikke.

– Jeg er lite strategisk anlagt. Det handler om hvilke låter som er aktuelle. Vi har jobbet med mye som ikke er med på plata. Dette er de vi knekte kodene på. Det er det musikalske kicket som er utgangspunktet vårt.

Og også denne plata er spilt inn live i studio.

– Denne gangen brukte vi fem dager til sammen. Dette er det lengste vi har brukt.

Piano og trompet

Solveig Slettahjell har en omfattende turnéhøst foran seg. Sammen med sin kvintett skal hun spille i Oslo, Bergen og Trondheim i oktober, før de mot slutten av måneden reiser til Tyskland. Der skal de gjøre elleve konserter på to uker, og også ta en liten tur over grensen til Østerrike.

Men det som blir mest spesielt for henne er nok en turné hun legger ut på i England 14. november.

– Det blir en duoturné med meg og Sjur. Det er ett av de store prosjektene for meg i høst. Jeg skal leke pianist og synge, og Sjur skal spille trompet. Skjønt leke, det var jo pianist jeg begynte som, men jeg har ikke spilt på scenen på mange år.