KRISTIANSAND: — Det tok lengre tid enn vi ventet å få på plass kundegrunnlaget, og verkstedet ble mer kostnadskrevende enn opprinnelig tenkt, sier Gunnar Stavrum, som inntil nyttår var styreleder i Kristiansand Grafikkverksted AS.

Selskapet, som ble opprettet i 2003, har fått til sammen 1.440.200 kroner fra Cultiva i etableringsstøtte, lån og aksjekapital. Nå er aksjekapitalen fordampet, men styret nekter foreløpig å ta ordet «konkurs» i sin munn.

Trenger kapital

— Intensjonen vår er å fortsette driften, men vi trenger mer kapital. Det er også avgjørende at vi får redusert de faste utgiftene, som for eksempel husleia, sier Leif Bernt Bisseth Johanssen, initiativtaker og aksjonær.

Husleien for 430 kvadratmeter på Odderøya er ifølge huseier Kristiansand Eiendom på 105.900 kroner i året. Kristiansand Eiendom kjente i går ikke til at det skal være økonomiske problemer ved KGV, og leien er hittil blitt punktlig betalt.

Det var i sin tid Bernt Bisseth, sammen med kunstnerne Kjell Nupen, Per Fronth og Ørnulf Opdahl, som tok initiativ til å etablere Kristiansand Grafiske Verksted.

Til forprosjektet bevilget Cultiva i første omgang 347.200 kroner. I løpet av 2004 tilkom 260.000 i tilskudd og 500.000 i lån.

Skakkjørt etter ett år

Men allerede i februar 2005 var driften såpass skakkjørt at KGV kom tilbake til Cultiva med søknad om en såkalt «rettet emisjon»..

Dermed bevilget Cultiva i mars 2005 333.000 kroner i aksjer til en utvidet aksjekapital på over en million kroner. Den eneste forutsetningen var at KGV sørget for en balansert kjønnssammensetning av styret.

Ifølge KGVs nettsider er det per i dag én av seks styremedlemmer som er kvinne, og nå er pengene altså borte fra det som har vært et prestisjeprosjekt for både Cultiva og mennene bak.

Målet har vært å bygge opp et kvalitetsverksted på Odderøya, et verksted som skulle trekke til seg de beste kunstnerne. «Topp i Norden», ble det sagt i etableringsfasen.

Ry og posisjon

For å gi verkstedet ry og posisjon ble det blant annet innkjøpt en kostbar dyptrykkpresse fra Sverige og en stor litopresse fra Paris, som tidligere har produsert opplag til kjente kunstnere som Matisse, Picasso, Munch og Chagall. Det ble også satset på å hente inn anerkjente trykkere fra utlandet for å jobbe med billedkunstnerne. Den første het Rikhardur Valtingojer og var professor fra Island.

Den siste tiden har bare én trykker vært ansatt på KGV, og han har de siste tre ukene vært sykemeldt på grunn av overbelastning.

— Med så liten bemanning er driften veldig sårbar, framholder Gunnar Stavrum som nå ikke lenger har styreverv i KGV.

— Samtid er det viktig å fremholde at vi har hatt suksess. Jeg tenker først og fremst på samarbeidet med Den kulturelle skolesekken, men også på at verkstedet har trukket til seg en rekke kjente kunstnere, blant dem Gullvåg, Killi Olsen og Opdahl og andre, sier Bisseth Johanssen. Som aksjonær er han villig til å bidra med ny kapital, men vil ikke nevne noe beløp.

— Aksjonærene er interessert å bidra til fortsatt drift, og så får vi se hva de neste ukene bringer, sier han.

Samarbeid med HiA

Bisseth Johanssen forteller at det er viktig å drive videre av hensyn til samarbeidet med HiA.

— Det er planer om å etablere en grafisk linje når HiA blir universitet, og da vil samarbeidet med KGV være en viktig faktor i utdannelsen. KGV kan bli en talentfabrikk, sier han.

Siden nyttår er det Kjell Hansen, kjent som driver av forretningen Lyspunktet, som har sittet med styreledervervet.

Fædrelandsvennen hadde i går kontakt med Hansen. Han hadde da ikke anledning til å snakke om saken, samtidig som han kategorisk avslo å antyde når det kunne passe bedre å snakke.