KRISTIANSAND: «Slaget vil stå i 2007 og lykkes vi ikke neste år vil dette kunne få varige konsekvenser for merkevaren Quartfestivalen og byen Kristiansand», heter det i søknaden fra styreleder Magne Aasheim Knudsen.

Med disse ordene erkjenner Quartfestivalen for første gang det bransjen lenge har mumlet om i krokene: Den som vinner festivalkrigen til neste år, vil trolig overta tronen i uoverskuelig fremtid.

Prispress.

— Jeg vil ikke si det er et være eller ikke være, men i forhold til størrelse og fremtidige ambisjoner er det ingen som helst tvil om at 2007 blir viktigere enn noen gang. Vi har ikke noe valg, vi må være best, sier styreleder Magne Aasheim Knudsen.

Og i forhold til konkurransen mot Hovefestivalen sier han det nå rett ut:

— Jeg kan ikke se for meg at det er plass til to så store festivaler så tett oppå hverandre.

— Frykter du Hovefestivalen?

— Nei, den nye situasjonen er en vitamininnsprøytning. Men vi må selvsagt ta konkurransen alvorlig. Prisene vil bli presset og vi kjemper om nøyaktig samme publikum, sier Magne Aasheim Knudsen.

I tillegg til konkurransen fra Hovefestivalen opplever Quart et betydelig prispress på de største artistene som følge av alle stadionkonsertene rundt omkring i Norge.

— Det blir tøffere og tøffere å sikre seg de største artistene, sier Aasheim Knudsen.

Quartfestivalen har allerede et lån hos Cultiva på 2,5 millioner. Det er imidlertid ikke ettergivelse av dette lånet festivalen ber om.

  • Lånet skal vi betjene, det vi trenger er frisk kapital - økonomiske muskler for å kunne levere et så sterkt program at det styrker både festivalen og Kristiansands posisjon, sier styrelederen.

Risiko.

I tillegg vil han bruke pengene på å styrke festivalens organisasjon på markedssiden. Ettersom Quartens mangeårige samarbeidspartner på sponsorsiden - ConCom - nå står bak Hovefestivalen, må andre gjøre jobben.

Spørsmålet er bare hvem, og Aasheim Knudsen vil gjerne at spørsmålet skal besvares med lokale arbeidsplasser.

— Vi ønsker selv å overta ansvaret for det kommersielle leddet. Det vil skape arbeidsplasser og kompetanse som vil komme festivalen til gode på sikt, og det vil skape større nærhet til sponsorer og ikke minst det lokale næringsliv, sier styreleder.

Men, planen innebærer en betydelig risiko. Kompetanse skapes nemlig ikke over natta, og det er snart bare et halvt år igjen til festivalstart.

— Skal vi gjøre all jobben selv, eller skal vi sette vekk deler til allerede etablerte aktører? Det er utrolig mange som vil inn å gjøre denne jobben for oss, men med økonomisk hjelp fra Cultiva vil vi selv kunne ta hovedansvar, sier Aasheim Knudsen.