"I går kveld var fiffen på plass i Kristiansand. Om et halvt års tid blir det en tilsvarende åpning av konserthuset i Stavanger, som nå trenger et nytt lån for å bøte på likviditets-utfordringer" , skrev Stavanger Aftenblad på lørdag. Der var coveret på del 2 viet Kilden-åpningen.

Og Kilden-åpningen ble dekket i langt flere aviser og kanaler enn bare Aftenbladet.

NRK Dagsrevyens innslag fra åpningsshowet var den tydeligste manifesteringen i mediene fredag kveld, og samme dag hadde Aftenposten en dobbeltside med bred dekning av den forestående åpningen.

"Norges nest største og nest dyreste kulturhus i moderne tid" er "tanta i Akersgatas" presise beskrivelse av sørlendingenes nye stolthet.

NTB publiserte også en fyldig artikkel fra åpningen under tittelen "Hundrevis sang, danset og spilte Kilden i gang".

Bergens Tidende og Adresseavisen har også viet plass til Kilden-åpningen. Førstnevnte riktignok ved å trykke en artikkel som Fædrelandsvennen har på trykk i lørdagsavisen, mens Adresseavisen trykker Aftenpostens dekning fra fredag.

I Vårt Land vies en helside til en Kilden-kronikk av Kultmag-redaktør Espen Hoff. "Kildens kraft og frigjørende muligheter" er tittelen. Hoff går tilbake til 70-tallet når han forteller historien om teaterets vilkår i Kristiansand. Det var da man avslo å opprette regionteater i frykt for radikale krefter.

"Nei, frittgående, langhårete og lettantennelige skuespillere med oppviglerske ideer i en radikal tid, var ikke ønskelig i Sørlandets hovedstad som levde i og av idyllen" , skriver Hoff.

Videre: "Målet må bli at Kilden både blir et kunstnerisk og arkitektonisk referansepunkt som sammen skaper en kraftfull kulturell attraksjon større enn seg selv. Og selvsagt Sørlandets kulturelle storstue med demokratisk tilgjengelighet. "

Agderposten dekket åpningsshowet med en dobbelside, og bruker også lederplass på åpningen under tittelen "Kilden til noe å være stolt av ".