KRISTIANSAND : — Dette er helt nytt i Norge, og vi har gledet oss til å presentere det, sier Harald Eik, sjef for kvalitet og samfunnskontakt i Xstrata Nikkelverk. Sammen med seniorkommunikasjonsrådgiver Terje Næss og Kildens markedsdirektør Trond Backer presenterte han fredag hovedsponsoravtalen mellom de to bedriftene.

Det nyskapende i avtalen er at publikum tilbys 80 billetter til 80 kroner for hver gang Kilden setter opp en egenproduksjon. For dette i tillegg til 20 prosent rabatt for sine 500 ansatte, betaler Xstrata en million kroner.

— Med dette gjør vi døren til Kilden høyere og videre, og vi gjør det mulig for grupper som kanskje ellers ikke ville gått dit å stille nysgjerrigheten, sier Terje Næss.

Med denne avtalen er Kildens andre hovedsponsor på plass ved siden av Fædrelandsvennen.

Andre samarbeidspartnere som har gått inn med 500.000 kroner hver. Det er Gumpen, Elkem, Agder Energi, Nordea og Sparebanken Pluss. I tillegg er ti bedrifter inne med 50.000 kroner i programmet "En bit av Kilden".

Tok fem måneder

Vi har et samfunnsansvar i tillegg til at vi tar vare på våre egne ansatte

— Vi jobber ufortrødent videre med å skaffe sponsorer og er i dialog med flere, sier markedsdirektør Trond Backer i Kilden.

Avtalen med Xstrata har vært bekreftet muntlig siden desember.

— Hvorfor tok det fem måneder før det kunne offentliggjøres?

— Det er så lang tid det tar i et konsern av denne størrelsen, sier Terje Næss. Avtalen er godkjent på toppnivå hos Xstrata i Canada, og skal være i tråd med konsernets nye profil "Xstrata difference":

— "Alt vi gjør skal være formet av omtanke", er en av retningslinjene våre, sier Terje Næss.

— Vi har et samfunnsansvar i tillegg til at vi tar vare på våre egne ansatte. Vi har vært i byen i hundre år og har bidratt til samfunnet på flere andre måter, blant annet med fjernvarmeanlegget, sier Harald Eik.

— Og vi har også betalt Nupen-anlegget i Otterdalsparken, Drømmeren, Javel og Danseren, sier Terje Næss.

Til egenproduksjoner

De 80 Xstratabillettene kan tidligst forhåndsbestilles én måned i forveien, og de kan kjøpes av innbyggere i alle Agder-kommuner. Det er maks to billettet til hver kjøper. Alternativt kan de bestilles av lag og foreninger.

Vi jobber ufortrødent videre med å skaffe sponsorer og er i dialog med flere

— Vi mener dette er et kvantesprang når det gjelder forholdet mellom kultur og næringsliv. Men det er viktig å understreke at avtalen gjelder for egenproduksjoner, sier Trond Backer. Det betyr for eksempel at avtalen gjelder for "Karius og Baktus" og konserter med KSO, men ikke for Punkt-festivalen.

Selv om avtalen er på en million kroner, har ikke partene noen formening om hva totalkostnaden for Xstrata kan bli dersom publikum benytter seg fullt ut av mulighetene til sponsede billetter.

— Hva om det er kø i morgen for å kjøpe dem?

— Ingenting hadde vært bedre, sier Harald Eik.