MYSTISK: - Intensjonen er å skape noe forståelig uten at mystikken blir borte, sier forfatter Hans Petter Blad som har kuratert "Forsvinninger" som nå vises i Kristiansand Kunsthall. Foto: Tore André Baardsen
STRÅLEGLANS: "It Takes a Believer to See the Glory" heter Lotte Konow Lunds verk inspirert av barokkens Bernini som satte sitt preg på Roma. Her danner det bakgrunn for Per Kvists åpningstale. Foto: Tore André Baardsen
USKYLD: Med "Innocent landscapes" skildrer David Farell fra Dublin steder der ofre for den nordirske konflikten ligger begravet. Foto: Tore André Baardsen
SÅPESERIE: Katharina Barbosa har spilt inn den siste episoden av en populær såpeserie med kvinnelige colombianske internflyktninger i alle rollene. Foto: Tore André Baardsen

KRISTIANSAND: Forfatter og dramatiker Hans Petter Blad (50) sysler mye med filmmanus, men nå har han regissert en utstilling i Kristiansand Kunsthall som vel kan kalles et eneste stort forsvinningsnummer.

— Jeg drømte egentlig om å bli billedkunstner, sier Blad til Fædrelandsvennen.

I stedet giftet han seg med en, og colombianskfødte Katharina Barbosas arbeider er en viktig ingrediens i utstillingen som bærer det megetsigende ordet "Forsvinninger".

— Forsvinninger har en spesiell betydning i Colombia, sier Blad.

Eksempelvis viser han Yamile Calderons bilder av forlatte hus som tidligere tilhørte narkobaroner, og disse var med da Blad for et år siden laget en liten utstilling i Oslo Kunstforening med samme tematikk.

Forståelig og mystisk

Men nå har ideen vokst seg mye større, og forsvinninger i alle varianter undersøkes gjennom bildene som fyller kunsthallen. Ikke bare de politisk betingede, men også de historiske, de språklige, de følelsesmessige og de det er vanskelig å sette ord på.

Men noen er bedre til å sette ord på ting er andre, og i utstillingskatalogen forklares ikke bare ideen bak bildene. Den også fylt med skjønnlitterære tekster av åtte forfattere som hver på sin måte skildrer en form for forsvinning.— Det er en glidende overgang mellom alle kunstretninger nå, og det var fristende å utvide rammene. Intensjonen er å forsøke å skape noe forståelig uten at mystikken blir borte, sier Blad om den første store utstillingen han noen gang har kuratert.

Sterk såpe

Den inkluderer blant annet en svært uvanlig reproduksjon av siste episode av Latin-Amerikas populære såpeserie "I kjærlighetens navn":

Katharina Barbosas søster befant seg på et hotell ved Stillehavet uten mulighet til å se den, og ba en værelsespike om hjelp. Piken skrev ned alt som skjedde, og basert på hennes nedtegnelser, spilte Barbosa inn episoden på nytt – med kvinnelige internflyktninger fra fattigkvarterene i Bogotá i alle rollene.

— Dette er sterkt traumatiserte kvinner. Flere av dem har sett sine ektemenn bli drept, forklarer Barbosa.

I tillegg til videoen, har hun også inkludert værelsespikens håndskrevne manuskript i verket.

Følsomt

Helt uten ord er Yamile Calderons "Territories" som viser bilder fra alle undergrunnsstasjonene i det overbefolkede Hong Kong. Men ikke et menneske er å se.

— Bildene er tatt det ene øyeblikket det ikke er noen der, og gir en forestilling om en fremtid uten oss, sier Blad.

Ordløse er også irske David Farells vakre fotografier fra steder der mennesker forsvant som følge av den nordirske konflikten.

— Vi ser spor av tragedie, men samtidig et landskap som kanskje gir håp, mener Blad. Og har dette ønsket for sitt første billedkunstprosjekt:

— Det skal være både følbart, følsomt og forståelig.