KRISTIANSAND: — Det ser fint ut dette, sier Gustav O. Gunvaldsen mens hans betrakter ingeniørvesenets hardt arbeidende menn som sørger for at kunstverket tilbakeføres til sin opprinnelige stand etter å ha stått lagret under en presenning på Lund.

24-åringen er sønn og eneste arving etter avdøde Kjell Mardon Gunvaldsen som i 1994 skapte skulpturen som ble laget spesielt for plassen foran Slottet.

I fjor vår fikk både Gustav og mange av byens innbyggere seg en overraskelse da skulpturen plutselig ble fjernet. Ikke minst overrasket ble politikerne, til tross at for at det var de selv som hadde fattet vedtak om å gjøre nettopp det i byutviklingsstyret den 26. april 2012. De skjønte det bare ikke selv, for i sakspapirene som fulgte, ble ikke kunstnerens navn eller kunstverkets historie nevnte med et ord. Flere folkevalgte bedyret senere at de ikke skjønte det var snakk om permanent flytting.

FORNØYD: Gustav O. Gunvaldsen er glad for at farens kunstverk er tilbake i Markens. Kjell Mardon Gunvaldsen skapte det for kommunen i 1994. Foto: Tore André Baardsen

"Betydelig hinder"Ønsket om flytting kom fra gårdeierforeningen som hadde "sett på fontenen som et betydelig hinder, snarere enn et aktivum.".

— Kommunen ønsket å vurdere andre mulige plasseringer mens fontenen likevel måtte fjernes for en periode fordi vi skulle ruste opp gatelegemet, forklarer parksjef Svein Ole Breland.

Nå konstaterer han at det ikke blir aktuelt:

— Nei, nå har bystyret bestemt at den skal stå her, og vi skal sørge for at det blir en stor, fin plass rundt den. Den skal også poleres, og vi skal sørge for at det blir vann i den, sier han.

Ikke minst det siste gleder unge Gunvaldsen, for de siste årene har fontenen stått knusktørr og ikke blitt vedlikeholdt.

— Det er jo et verk der solen skal glitre i vannet på samme måte som den gjør i havet nederst i Markens, forklarer han.

I mens kommer flere tilfeldig forbipasserende bort til ham og uttrykker sin tilfredshet med at skulpturen nå har kommet tilbake.

— Ja, det er utrolig mange som har engasjert seg og vist at de setter pris på fontenen. Selv har jeg også blitt stadig mer glad i den, sier han.

Formell klage

Få dager før saken kom opp i byutviklingstyret i fjor, fikk Gustav O. Gunvaldsen en telefon fra parksjef Breland med spørsmål om hvor han mente skulpturen burde plasseres. Han svarte at han motsatte seg flytting, og sendte en formell klage over saksgangen til Kristiansand kommune.

Så, den 8. mai, gikk billedkunstner Johan Otto Weisser, som var kunstnerisk konsulent da kommunen kjøpte verket, ut i avisen med kraftig kritikk av politikerne. Og 11. mai forsøkte billedkunstner og Venstre-politiker Cecilie Nissen å få saken gjenopptatt i byutviklingsstyret.

Det lyktes hun ikke med, men 19. juni kom saken simpelthen seilende inn i bystyret på en noe oppsiktvekkende måte.

Skulpturen ble nemlig lagt i potten som del av en politisk hestehandel der Høyre og Ap gikk sammen mot KrF i en avtale om å øke byggehøyden i Kvadraturen. I bytte for å forlate sitt opprinnelige standpunkt om gesimshøyde, fikk Ap gjennomslag for et par av sine hjertesaker, og plassering av Gunvaldsens skulptur var én av dem.

Blant de som er moderat begeistret for vedtaket er Kvadraturforeningen, ettersom gårdeierne ønsket en helt annen løsning.

— Jeg er fremdeles usikker på om plasseringen er den beste. Men når vedtak først er fattet, er det flott at fontenen får et miljø rundt seg som er kunstverket verdig. Ikke minst er det fint at det kommer vann i den igjen, sier foreningens leder, Harald Andersen.

Parksjef Svein Ole Breland regner med at det skjer når plassen står fiks ferdig i begynnelsen av november.