Svein Bjørge i Steinkjerfestivalen er spesielt lei av at kirkemusikkfestivalen Olavsfestdagene stjeler rockeband ved hjelp av statlige knutepunktsmidler. Han foreslår at hele ordningen legges ned.

Spent på Øyafestivalen

–.Om de ikke klarer å fylle programmet sitt for eksempel med jazz som Moldefestivalen, eller kirkemusikk som Olavsfestdagene, får de heller miste knutepunktstatusen. Jeg skjønner tankegangen bak denne ordningen, men så lenge den fungerer som i dag bør den legges ned, sier festivalsjef Svein Bjørge.

Den nåværende sjefen for Steinkjerfestivalen var med på å starte Bylarm og Hovefestivalen, samt stifte Alarmprisen. Han burde vite hva han snakker om.

Bjørge er også spent på hvordan Øyafestivalen, som er knutepunktfestival for rock, skal kunne yte service overfor andre rockefestivaler.

Kulturlivet utarmes

–.Tanken er at det skal bevilges penger til knutepunktfestivalen som så skal drysse videre nedover i kulturlivet. Men i Trøndelag er det jo nå slik at Olavsfestdagene utarmer det øvrige kulturlivet. Vi kan knapt kjøpe en flaske brus på krita, nå skal alt forhåndsbetales. Olavsfestdagene har alle fordeler, de har eksistert i svært mange år, de får statlige støtte vi andre bare kan drømme om. I fjor hadde de publikumssuksess, men gikk likevel åtte millioner i underskudd.

Bjørge sier at han i løpet av Steinkjerfestivalens to første år har lært at knallhard kostnadskontroll er selve nøkkelen til å overleve som festival.

Statsstøtten inn i budkrigen

–.Men vi går glipp av de mest inntektstgivende bookingene fordi andre festivaler stjeler dem. På grunn av statlige støtte, kan de betale mer. Jeg ville svært gjerne ha Madrugada i fjor, men fikk under hånden advarsel fra deres managment Stageway, om at vi ikke burde henge oss på en budrunde. Olavsfestdagene hadde bestemt seg, de SKULLE ha Madrugada. Deres to opptredener var vel også de eneste to konsertene som ga overskudd på årets Olavsfestival, sier Bjørge.

Kritiserer Molde

–.Slik har jazzfestivalen i Molde drevet det i mange år også, bygd seg opp på store rocknavn. Men skulle ikke disse festivalene konsentrert seg om det de har fått knutepunktstatus for å forvalte, spør Svein Bjørge.

Hans festivals støtte fra kulturrådet gikk ned fra 200 000 i fjor til 100 000 i år. Han vet ikke hvorfor de ble «straffet». Men uansett er det vekslepenger i forhold til Olavsfestdagene som i år støttes med 13 millioner fra det offentlige

Kulturrådet må vurdere.

–.Jeg synes absolutt at det er greit at noen festivaler får mer støtte enn andre. Men jeg mener det korrekte hadde vært at kulturrådet hadde forvaltet hele potten. De er mer egnet til å vurdere festivalene mot hverandre enn departementet, sier Svein Bjørge.

Steinkjerfestivalens leder var med i et panel på Bylarms åpningsdag der man skulle sette status for Festival-Norge.

27 prosent av landets befolkning var på festival i fjor, halvparten av disse på rockfestivaler.

Halvparten med underskudd

20 av 43 festivaler gikk med underskudd. Men til gjengjeld er det beregnet at festivalene ga 1, 5 milliarder inntekter tilbake til samfunnet. Mest til staten i form av moms.

Det brygger opp til festivalslagsmål på Sørlandet igjen mellom de skadeskutte festivalene Quart og Hove som begge er tilbake med internasjonal kapital, og mye snakk om store stjerner og høye honorarer.

Men ellers i festival-Norge er omkvedet at festivalene er mer forsiktige i år. Kostnadskontroll er sommerens moteord. Mange mener at de mest kostnadsbevisste festivalene er de som ikke mottar statlig støtte.

Mot knutepunktfestivaler: Svein Bjørge vil ha lik konkurranse.
Mot knutepunktfestivaler: Svein Bjørge vil ha lik konkurranse.