På en høyttaler ved siden av Morten Abels miksepult hjemme i hans Elektrolüd studio i Stavanger henger et bevis på at vi i neste uke kan se fram til elleve nye låter fra The September When: En håndskrevet liste over de elleve låtene som utgjør «Judas Kiss», bandets første plate på 14 år. Det er ikke tvil om at Abel selv er svært fornøyd med resultatet. Journalistens forsøk på å få lokket noen gode anekdoter og sitater ut av Abel og bandkollegaene Morten Mølster og Stene Osmundsen blir stadig avbrutt av at den ivrige frontfiguren setter på nye sanger og skrur opp lyden.

— Jeg er veldig fornøyd med plata, stråler han etter hver nye sang han serverer.

Starten

Åpningen på albumet har fått navnet «Standing on My Land» og er en abelsk popsnutt av det uimotståelige slaget. «Give Me Back What's Mine», snerrer Abel mens resten av det lekne orkester bygger og bygger på sangen til lytteren ikke kan la være å smile bredt.

Mot slutten av sangen kriger en småvill gitarsolo mot et rufsete elektrisk piano, og det er lett å trekke slutningen at 2008-utgaven av The September When kjører en betydelig lavere skulderhøyde enn hva tilfellet var med 90-tallsversjonen.

— Det låter mer avslappet?

— Det kan nok tenkes, sier Mølster.

— Vi har vært veldig forsiktige med å tukle med livefølelsen, sier Abel.

Konsert

«Live» er stikkordet bandet trekker fram oftest for å beskrive innholdet. Platen ble til gjennom en intens to ukers innspillingsøkt i Vega studio langt sør i Frankrike, og studioet har den fordelen at alle fem kunne spille sammen. Live.

— Jeg har tidligere brukt studioet som et instrument i seg selv. Nå har vi mer eller mindre tatt opp en hel innspillingsesjon, sier Abel.

— Og plutselig var det en plate der, legger Mølster til.

De ber om å bli trodd når de hevder at de ikke hadde planlagt lenger enn de to ukene i studio. Å bli ferdig med en ny plate i god tid før julesalget spilte ikke inn.

— Vi tullet litt med det, men tenkte nok seriøst på å kanskje få gitt ut noe i februar, sier Abel.

Judas

Tittelkuttet «Judas Kiss» strømmer ut av Abels monitorer og låten domineres av en smakfull basslinje.

— Ja, han er flink han Gulleiv Wee, humrer Abel om bassisten.

— Hvor mye materiale hadde dere klart før innspillingen startet?

— Vi hadde skisser fra den korte runden i forkant av konserten på Torget. Da vi møttes var det ingen som ville spille det gamle materialet, så vi startet på nye ting med en gang. Jeg hadde også noen låter som har ligget en stund.

På tross av at bandet brukte uvanlig lite tid i studio ble ikke alt materialet brukt.

— Den planlagte singlen ble blant annet veiet og funnet for lett, sier Abel.

Frankrike

Omgivelsene var en positiv faktor under innspillingen i Sør-Frankrike. For de teknisk interesserte kan det nevnes at den meste sentrale gjenstanden i studioet er en EMI TG 12345 miksepult.

Det sier kanskje ikke så mye for oss vanlig dødelige, men dersom vi føyer til at den samme pulten ble brukt av The Rolling Stones på det klassiske albumet «Some Girls» vil nok flere enn de innvidde musikknerdene nikke anerkjennende.

Deler av platene «Tattoo You» og «Emotional Rescue», deriblant superhiten «Start Me Up» ble også spilt inn med nevnte miksepult.

— Keith Richards har hengt over den miksepulten, gliser Abel fornøyd og er ikke et sekund i tvil om at legendens aura spiller inn på resultatet.

De legger heller ikke skjul på at nærhet til fransk vinproduksjon har hatt en avslappende effekt på innspillingen.

— Det var inspirerende rent druemessig, flirer Abel.

Singel

Forrige mandag ble førstesingelen «Don't Call the Cops» presentert via bandets MySpace-side.

Gitarriffet på den låten har allerede rukket å feste seg i bevisstheten til den radiolyttende delen av befolkningen.

— Det var derfor vi valgte den som single, humrer Mølster.

Skal vi dømme etter den uformelle forhåndslyttingen har bandet flere singlekandidater på lur. «Dead Soldiers Are Heroes» er tittelen på en kassegitardrevet godbit som heves ytterligere av Helge Hummervolls mektige klaver. Et annet mulig høydepunkt er en uptempo sak som ved første gjennomlytting høres ut som en musikalsk tvilling av U2s «Vertigo».

Låten har fått den snåle tittelen «We Want the Truth, Bubba», og den kommer komplett med Mølster-solo.

— Jeg fikk lov å leke Van Halen, flirer han.

«Judas» slippes 5. desember.