— Fra 1.1.2015 er det ikke skuespillerensemble ved Agder Teater Kilden lenger. Kun én fast ansatt. Jeg er bekymret for at vi mister en viktig mulighet på Sørlandet til å bygge et profesjonelt teater- og scenekunstmiljø, skriver Marius Lien i et leserinnlegg til Fædrelandsvennen.

Les hele innlegget:

— Ingen har fått sparken

Der tar han opp flere bekymringer vedrørende prosjektteatermodellen. Til Fædrelandsvennen presiserer teatersjef Birgit Amalie Nilssen at ingen skuespillere har fått sparken:

Teatersjef Birgit Amalie Nilssen mener at det er flere fordeler med prosjektteatermodellen. Foto: Eva Myklebust

— Agder Teater ble etablert som et prosjektteater. Tidligere teatersjef Ingrid Forthun hadde en periodeet ensemble med én fast ansatt og noen skuespillere på åremål. Da jeg kom, var kun én av disse skuespillerne igjen. Kontrakten hans utløp samtidig som jeg overtok.Nå skal Kilden etablere en ny strategiplan, og i månedene fremover skal det diskuteres om Agder Teater skal drives som et prosjektteater eller som et åremålsensemble.

— Da jeg kom til Haugesund Teater for ti år siden, var jeg skeptisk tilprosjektteatermodellen, men ble svært glad idenunderveis. Dener kostnadseffektiv, og densørger for stor kunstnerisk frihet, ved at man kan velge regissør som igjen kan velge skuespillere til hvert stykke. Da kan man alltid ha beste skuespiller til hver rolle - og manunngår at publikum blir lei av at noen få fjes går igjen, mener Nilssen.

Ideelt sett vil hun ha et åremålsensemble med rundt 20 skuespillere.

— Men det er nok litt utopisk.

- Lokal forankring

Teatersjefen ser Liens poeng om at en kan risikere at skuespillere flytter fra regionen dersom en velger et prosjektteater.

— Men jeg tror at vi fremdeles kan ha et lokalt, profesjonelt miljø dersom vi har en lokal forankring, og foretrekker lokale skuespillere som er likestilt med eksterne.

Marius Lien på sin side er ikke overbevist om at dette lar seg gjøre:

— For å bygge identitet og miljø mellom skuespillerne, må en være på en plass over lengre tid. Da kan man bli varm i trøya, og en får muligheten til å påvirke det som skjer. Jeg er redd for at et prosjektteater kan bli et friksjonsløst teater.

- Hva mener du friksjon kan bidra til?

— At man kan ha et kunstnerisk råd, der kunstnerne kan være med på å bestemme veien videre, og gi teatersjefen noe å bryne seg på. Det er utelukkende positivt.

Leder i Norsk skuespillerforbund, hauk Heyerdahl mener at Kilden bør ha et fast skuespillerensemble. Foto: Siv Dolmen

— Ensemble er bestHauk Heyerdahl er leder i Norsk skuespillerforbund, og er enig i momentene i leserinnlegget til Marius Lien. Både Lien og Heyerdahl er enige om at et prosjektteater er lite ønskelig, men at åremålsensemble er en god løsning.

— Vi mener at et ensemble har de beste forutsetningene for å skape et godt teater. Skuespillere som jobber sammen over tid, presterer bedre, og vi mener at et ensemble har mulighet til å produsere mer teater. Vi mener at institusjonene har en forpliktelse til å forvalte talenter, og at kontinuitet i form av lengre kontrakter er den beste måten å gjøre det på, sier Heyerdahl.