VALLE: Hallvard T. Bjørgums "Skjoldmøyslaget" er den beste norske plata i folkemusikk-sjangeren noen gang. I hvert fall ifølge fjorårets kåring av Norges hundre beste plater i Morgenbladet.

Overraskende

Hundre musikere fra alle sjangre stemte fram listen, og plata av folkemusikeren fra Setesdal kom på 14. plass. Foran artister som Madrugada og Åge Aleksandersen, og foran alle andre utgivelser fra Sørlandet.

— Vi var overrasket over hvor langt opp den havnet. Jeg hadde hørt den, men visste ikke at den var så eksepsjonell, sier Christer Falck, som tok initiativ til kåringen sammen med Morgenbladet-journalist Marius Lien.

I etterkant av kåringen ga Falck forlag ut bøker om alle platene som kom på de ti øverste plassene. Blant annet skrev Frode Grytten, Stig Sæterbakken og Ketil Bjørnstad om albumene "Scoundrel Days" (a-ha) "Block to Block" (De Press) og "Belonging" (Garbarek, Jarrett, Danielsson, Christensen).

Solgte til turister

Bokserien ble en suksess og Falck ønsket å bruke overskuddet på ytterligere to bøker fra kåringen. Og han synes "Skjoldmøyslaget" var et naturlig valg.

— Det er spennende å gi ut en bok som ingen hadde forventet. Og den tar for seg en helt annen historie enn alle rockehistoriene som ofte handler om de samme tingene hver gang, sier han.

Falck forteller at han ofte spilte albumet for turister da han hadde plateforretning på Aker Brygge. Og det solgte godt. Han mener det appellerer til flere enn man kanskje skulle tro.

— Jeg tror faktisk denne boka kan være den som når bredest av alle. Og det bør man ta som en kompliment i Setesdal. Historien handler ikke bare om plata, men også om hvordan musikk er blitt til i Norge, og hvordan man har tatt med seg innflytelse utenfra, sier Falck, som markerer utgivelsen på Setesdalsmuseet i Rysstad fredag ettermiddag. Der blir det konsert med Hallvard T. Bjørgum og Sigurd Brokke, samt foredrag av blant andre Falck selv. Dessuten blir filmen "Rammeslåtten - Udøydeleg Ekstase" av Ulf Myrvold vist offentlig for første gang.

Aksept

Bjørgum selv sier han ønsket å nå et bredt publikum med slåttene fra Setesdal. Det var ikke så enkelt i 1990, da plata kom ut.

— Det var ikke så mye gehør for folkemusikk i andre leire den gangen. Men jeg tror "Skjoldmøyslaget" bidro til en aksept i andre kretser, både i rock- og jazzmiljøer, sier han, og forklarer hvorfor.

— Det er noe spesielt med denne musikken. Den har vært viktig i flere hundre år, og musikerne i Setesdal har latt seg inspirere av sagn som er enda eldre, sier han.

Bjørgums far, Torleiv, var også tungt involvert i albumet. Han døde imidlertid få dager før plata skulle lanseres. Da falt han om på scenen, med fela i hånden.

— Han hadde akkurat fått høre gjennom innspillingen før han døde, og han la igjen en beskjed på telefonsvareren min der han berømmet innsatsen min og fortalte hvor godt han likte plata. Den beskjeden har jeg fortsatt, forteller felespilleren.

Keith Richards er fan

Forfatter av boka er forsker og musikkarkeolog Gjermund Kolltveit. Han gjorde omfattende intervjuer med Bjørgum for å få fram omstendighetene rundt innspillingen, utgivelsen og musikken.

Ifølge Kolltveit er det mange myter rundt Hallvard Bjørgum, og flere av dem blir utforsket i boka. For eksempel at han skal ha spilt med Keith Richards. Det stemmer ikke helt, men Stones-gitaristen er visstnok fan av folkemusikerens største verk.

— De møttes på et hotellrom i Athen, og Hallvard ga Richards en engelsk utgave av "Skjoldmøyslaget". Et par år senere fikk han vite av en journalist at Richards hadde likt plata veldig godt, forteller Kolltveit.

Det er det også mange andre som har gjort.

— Veldig mange musikere fra forskjellige sjangre har tent på albumet. Det er nok fordi musikken er så fengende, og fordi det et er et historisk sus over den, fra langt tilbake, forklarer forfatteren.