Minsk kammerorkester åpnet den begivenhetsrike søndagskvelden i Domkirken med to sentrale verker fra barokken, en Concerto grosso av Händel samt Bachs berømte Konsert for to fioliner og orkester. Orkesteret overbeviste fra første øyeblikk. Med varm, rund og stor klang utfoldet barokkmusikken seg, fylte kirkerommet og gav tilhøreren anledning til å hvile i vakre toner. Spillet var både polert og kultivert, men likevel sprudlende og vitalt.I Bachs dobbeltkonsert møtte vi 16 år unge Anna Margrethe Haugland Nilsen sammen med sin fiolinlærer, professor Isaac Schuldman, i meget godt samspill. Den unge fiolinstudenten viste seg som svært avansert, med glimrende teknikk og fin musikalitet i tolkningen. På formidlingssiden har hun nok et stykke igjen å gå, det viste seg i de to numrene der hun var solist med orkesteret, Saint Saëns Havanaise og La Ronde des Lutins av Bazzini. Begge stykkene satt meget godt teknisk, og særlig imponerte hun i den virtuose Bazzini-satsen. Spillestilen er fjellstø og sikker, men man savner en større kontakt med publikum. Et bravournummer som Bazzini-verket krever et visst publikumsfrieri i tillegg til det musikalske for å fungere godt. 18-åringen Nils Georg Haugland Nilsen, Anna Margrethes bror, sang tre sanger med orkester. Først Griegs Å jeg vil ha meg en hjertenskjær, dernest Panis Angelicus av Cesar Franck, og til slutt den lystige italienske visen Funiculi-Funicula — med andre ord et lite enhetlig program. Den unge sangeren kom godt fra oppgavene. Stemmen har store muligheter, men er foreløpig en smule spe og preget av mange års kortrening i Sølvguttene. Andre avdeling begynte med uroppførelse av Konsert for fiolin og kammerorkester av Kjell Mørk Karlsen, med komponisten til stede. Isaac Schuldman var solist. Verket er lett moderne, med klar tonalitet, tidvis litt ensformig i harmonikken. Lange partier har dialogens karakter, med veksling mellom utfall i solofiolinen mot en bakgrunn av liggetoner i orkesteret, avbrutt av glassaktige klangflater for fullt, men tilbakeholdt, orkester. Den hurtige innledningen var i tematikken som en symfonisk variant av Humlens flukt, mens den langsomme midtdelen ledet tankene til Arvo Pärt og hans Cantus in memoriam Benjamin Britten, sluttdelen som en vekselsang mellom solist og orkester.Orkesteret avsluttet med To elegiske melodier av Grieg, Johan Svendsens Romanse og til slutt Paganinis La Campanella, de to siste med Schuldman som virtuos solist. Emil Otto SyvertsenKONSERTMinsk kammerorkester ledet av Ingo Ernst ReihlSolister: Nils Georg Haugland Nilsen, sang, Anna Margrethe Haugland Nilsen, fiolin, Isaac Schuldman, fiolin.Kristiansand Domkirke søndag kveld.