Peer Gynt-forestillingen som hadde premiere i Oslo lørdag ser ut til å kunne bli en av årets aller største teatersuksesser.Kritikerne er iallfall kolossalt begeistret over den berømte amerikanske teaterregissøren Robert Wilsons fire timer lange forestilling på Det Norske Teatret. Der har Henrik Rafaelsen (31), skuespiller fra Kristiansand, den mest omfattende av de tre Peer-rollene. — Jeg har ikke fått lest alle kritikkene, men jeg har jo forstått at det har gått bra. Andre har fortalt meg det, sa Rafaelsen på telefonen i går formiddag idet han var på vei til Göteborg. Der skal han ha samtaler om en eventuell ny filmrolle. Tidligere på dagen var han på jobb i Radioteatret.- Orker du alt dette etter en fire timer lang og intens forestilling?- Nå er jeg jo bare med i en time og tre kvarter. Dessuten hadde jeg fri søndag, så dette går bra, sier han. En totalopplevelse

«En fabelaktig Peer Gynt» skrev Fædrelandsvennens anmelder, Emil Otto Syvertsen etter premieren, og mente at første del med Rafaelsen som Peer, var den aller mest fengende. I VG ga Astrid Sletbakk terningkast fem til en forestilling «som favner ordet, bildet, dansen og musikken i en totalopplevelse». Hun skrev at hele ensemblet er storartet, hvor de tre Peerene holder fast i én og samme Peer, men gir de tre livsfasene særpreg og karakter, og der Henrik Rafaelsen som unggutten veksler mellom usikkerhet, kåthet og lengsel.NRKs anmelder, Lisa Kristin Strindberg, karakteriserer Robert Wilson som kanskje nåtidens største teater-og operaregissør. Om Rafaelsen mente hun at han «er varm og nær som den yngste Peer som flykter fra bygda og forlater Solveig. Det er et godt grep på det sprelske samspillet mellom ham og Wenche Medbøe som mor Aase, og med Gjertrud Gynge som den grønnkledte.Elisabeth Rygg i Aftenposten skrev at «Henrik Rafaelsen er et nytt og spennende beskjentskap på norske scener. Han har spilt i flere av Wilsons svenske oppsetninger og ser ut til å være som leire i regissørens hender. Med humor og mimikk skaper han en glimrende ung Peer og gir stafettpinnen videre med bravur.»Også Dagsavisens Jørgen Alnæs var begeistret og mente at Robert Wilson har gjort Peer Gynt til «en visuell teateropplevelse vi sent vil glemme». Videre skrev han: «Særlig gjør Henrik Rafaelsen inntrykk, men også Endre Hellestveit og Sverre Bentzen som andre og tredje Peer fanger oss med mimikk og fakter.» 10 år i Sverige

Skuespilleren fra Kristiansand som nå har høstet så mange lovord, har bodd i Sverige i 10 år. Etter endt utdannelse på Teaterhögskolan i Stockholm gikk han rett inn i fast jobb på Sveriges største teater, Stadsteatern i Stockholm, der det er ansatt 140 skuespillere. Noe av det siste han gjorde der før han nylig flyttet til Oslo, var å spille hovedrollen i Idioten av Dostojevskij, der han sto på scenen sammenhengende i tre og en halv time. Han har også tidligere samarbeidet med regissøren Robert Wilson. I Sverige har han også medvirket i en del tv-serier, og han hadde for noen år siden en større rolle i familiefilmen Elina - som om jeg ikke fantes. Fra tidligere år i Kristiansand kan han og to av hans skuespillerkamerater huskes fra gruppen «Kristiansand Kunstkommando». De skapte stor oppmerksomhet da de fremsto barbert på hodet, hvitmalt i ansiktet og på overkroppen - og ubevegelige som utstillingsdukker.