PÅ LUND: Nå står stålskulpturen innhyllet i plast ved kommunens gartneri på Lund. Hvor den senere skal plasseres er uvisst. Foto: Tore-Andr Baardsen
LANDEMERKE: 18 ÅR har Kjell Mardon Gunvaldsens stålfontene vært et landemerke nederst i Markens. Den siste tiden har det skortet på vedlikehold, og vannet har vært skrudd av.
LANDEMERKE: i 18 ÅR har Kjell Mardon Gunvaldsens stålfontene vært et landemerke nederst i Markens. Den siste tiden har det skortet på vedlikehold, og vannet har vært skrudd av. Foto: Lars Hoen
coverfotoskulptur fjernet2.jpg Foto: Tore-Andr Baardsen

KRISTIANSAND: Onsdag i forrige uke forsvant Kjell Mardon Gunvaldsens skulptur som har prydet plassen utenfor Slottet siden 1994. Den ble plassert ved kommunens gartneri på Lund, der den nå står stuet bort mellom plantestativer, søppelkasser og annet løsøre.

— Det vitner om en total mangel på respekt. Denne skulpturen er laget spesifikt for dette stedet og kan ikke flyttes, sier Weisser. Han var selv kunstnerisk konsulent, og han satt i den kommunale komiteen som for snart 20 år siden bestemte at den nå avdøde kristiansandskunstneren Kjell Mardon Gunvaldsen skulle få oppdraget med å utsmykke plassen nederst i Markens. Nå krever Weisser at vedtaket om å fjerne fontenen omgjøres.

For den 26. april fattet faktisk byutviklingsstyret et vedtak om å fjerne skulpturen, selv om kunstnerens navn ikke nevnes med et ord. Med henvisning til en avtale mellom kommunen og Kvadraturen gårdeierforening om å ruste opp gågata, vedtok politikerne å fjerne kunstverket.

Passer ikke

Under avsnittet "Fontene, benker og lekeskulpturer" står å lese: "Fontenen passer ikke inn i det byrommet som ønskes og foreslås omplassert." Det opplyses at parkeringssjefen ikke har innvendinger mot at fontenen fjernes, og gårdeierforeningen siteres på følgende synspunkt:"Gårdeierforeningen mener fontenen ved Slottet hindrer god plassdannelse og gode siktlinjer i denne delen av Markensgaten og går inn for at denne flyttes til et annet og egnet sted. Dette ønsket har foreligget i mange år da man har sett på fontenen som et betydelig hinder, snarere enn et aktivum". Som erstatning ønsker foreningen "en enkel fontene og et lite basseng med en enkel møblering rundt."

— Historieløst, talentløst og særdeles feig saksgang! Dette er det ynkelige Kjøpmanns-Høyre, freser Johan Otto Weisser.

— Det skal særdeles gode grunner til for å fjerne et kunstverk som har definert denne plassen, og erstatte det med kommersielt skrot, sier han.

— Før skulpturen kom opp, var dette bare et veikryss og ingen plass. Det er fontenen som har skapt dette byrommet, forklarer billedkunstneren. Det var da det nye parkeringshuset ble bygget at utsmykningskomiteen han satt i, anbefalte å la kunsten stå utenfor heller enn inne i det nye bygget.

Rå synsing

KJELL MARDON GUNVALDSEN Foto: Tore André Baardsen

— Samtidig fikk vi en ypperlig anledning til å la byen få et verk av Kjell Mardon Gunvaldsen, som er en nasjonalt anerkjent kunstner. Det var et uttalt ønske å skape en fontene, og det var Gunvaldsen som sa at det gikk en vinddrag gjennom gatene som gjorde det nødvendig å forme den som en bue. Hvis ikke ville plassen være klissvåt hele tiden, forklarer han.- Beslutningen om å fjerne fontenen er basert på rå synsing, fortsetter Weisser, og advarer mot historieløshet:

— Dette er en skulptur som hører veldig hjemme i sin egen tid, og som så mange andre kunstverk ender den opp med å bli litt utdatert etter 15–20 år. Men etter en stund vil folk begynne å like den igjen, og dette er en offentlig utsmykning som håndterer vår felles hukommelse. Gjennom slike verk bygger vi et reservoar av mening og identitet som har mye lengre perspektiver enn hva vi innser akkurat nå, sier han.