KRISTIANSAND: — Agnes er en strålende skuespiller med høy bevissthet, og vil ikke tape på dette, sier Hauk Heyerdahl, leder for Norsk Skuespillerforbund, til Fædrelandsvennen.

Agnes Kittelsen fra Kristiansand har fått mye kritikk etter at det ble klart at hun var frontfigur for gamblingselskapet maria.coms nyeste reklamefilm. TV 2-programmet "God kveld Norge" tok det opp sist lørdag, og etter det har flere nettmedier hengt seg på.

— Jeg håper virkelig at Agnes Kittelsen brenner for nettgambling, for da er det litt mening i å ødelegge omdømmet sitt, sier Elin Ørjasæter, førstelektor ved Markedshøyskolen, til tv-programmet.

Kittelsen har blitt en av Norges største skuespillerstjerner de siste årene, med store roller i filmer som "Kon-Tiki", "Reisen til julestjernen", "Sykt lykkelig" og "Max Manus". Kristiansandskvinnen har også vært sentral i tv-seriene "Halvbroren" og "Dag".

- Mer trashy

— Hun gjør seg selv litt mer trashy enn hun hadde trengt ved å assosiere seg så sterkt med et slikt produkt. Uansett hvordan du vrir og vender på det – gambling er ikke bra. Det er noe du skal gjøre lite av og det er noe du skal ha kontroll over, sier Ørjasæter, som i programmet får støtte fra kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Hartmann i Siste Skrik.

— Jeg blir litt skuffet og forbauset over at hun er villig til å la seg fronte for et sånt type produkt. Jeg får ikke det til å stemme med den profilen og den seriøsiteten og tyngden hun har opparbeidet seg gjennom alle storfilmene og alle de gode rollene hun har hatt, sier Hartmann, som tror Kittelsen vil angre på at hun takket ja til dette oppdraget.

— Man må skille mellom rolle og produkt i slike tilfeller, sier Heyerdahl.

Kittelsen er for tiden i innspurten av Riksteatrets turne med forestillingen "Bedrag". Teatersjef Ellen Horn ønsker ikke å kommentere Kittelsens rolle i reklamefilmen i forhold til hennes rolle ved teatret.

Godt betalt

Ifølge Dagens Næringsliv skal Kittelsen ha tjent godt på reklamefilmen. Avisen mener skuespilleren har fått et honorar på omkring 1,5 millioner kroner. Reklamebyrået Try hentet inn verdensstjernen George Clooney til reklamefilmen for DNB. Administrerende direktør Kjetil Try mener Clooney var billig i forhold til Kittelsen, om beløpet er riktig.

— Her har hun gjort en god deal. Kittelsen er ikke superkjendis. Hennes honorar gjenspeiler ikke det som er normen for norske skuespillere i reklamefilmer, sier Try til Dagens Næringsliv.

Try mener et honorar for en reklamefilm som skal gå noen måneder varierer fra 100.000 kroner til 800.000 kroner.

Kittelsen likte ideene

Det har ikke lykkes Fædrelandsvennen å komme i kontakt med Agnes Kittelsen. Men til gamblingselskapets hjemmeside sier hun følgende om reklamejobben:

— Jeg likte ideene, og jeg følte trygghet til de menneskene som sto bak prosjektet. Jeg har jobbet med regissøren Andrea Eckerbom i filmene "Max Manus" og "Kon-Tiki", og vi har et supert samarbeid. Jeg synes Andrea klarer å lage overskuddsprosjekter. Hun lager ting som kommer ut av skjermen med humor og varme, sier Kittelsen til hjemmesiden.

— Det var et ungt og kreativt miljø som sto bak reklamefilmene med det til felles at de har en veldig intelligent humor som jeg tiltrekkes av. Jeg følte meg i veldig trygge hender, og følte meg sikker på at vi kom til å lage noen reklamefilmer som var unike og spesielle, fortsetter Kittelsen.

Skuespilleren har derimot ikke kommentert kritikken som har kommet i ettertid. Det har heller ikke hennes agent, Christina A. Ulrichsen, gjort.

— Jeg ønsker ikke å kommentere saken, sier Ulrichsen til Fædrelandsvennen.