LAGET I L.A.: Kunstneren Tori Wrånes fra Kristiansand skapte "Fantasistormen" på et atelier i Los Angeles. Nå ligger den nedpakket, men ser dagens lys på Sørlandets Kunstmuseum til våren. Foto: Chris Grant
INNPAKKET: I mai 2012 ble skulpturen plassert på taket til Roligheden Gård barnehage. Den ble raskt pakket inn, og deretter fjernet. Foto: Tore-André Baardsen
FORNØYD: "Fantasistormen" er et riktig godt og poetisk verk som jeg gleder meg til å vise, sier SKMU-direktør Karin Hindsbo. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Tori Wrånes omstridte skulptur "Fantasihjelmen" er nå omdøpt til "Fantasistormen", og blir sentralt plassert i museets første etasje som skal bygges om til en egen seksjon tilpasset barn.

— Jeg synes det er et riktig godt verk. Dessuten er det interessant at det er laget spesielt for barn. Det er det ikke mange kunstverk som er, sier direktør Karin Hindsbo ved SKMU til Fædrelandsvennen.

At den i kjølvannet av 22. juli-massakren ble tolket som en mann med skytevåpen, gir skulpturen en kunsthistorisk tilleggsdimensjon. Den skal museet ivareta gjennom å arkivere sakspapirene som har fulgt den betente konflikten.

— Det er også et kunstmuseums oppgave å dokumentere når det skjer så store skift i måten man betrakter omverdenen på, og hvordan man tolker kunst. Vi så det samme i USA etter 11. september, og denne saken er et historisk vendepunkt i Kristiansand, mener museumsdirektøren.

Poetisk verk

Når Karin Hindsbo nå har invitert fire arkitektfirmaer til konkurransen om å tegne den nye barneavdelingen, er en av oppgavene nettopp å integrere Wrånes verk, basert på kunstnerens egne skisser.

Selv ser hun slett ingen mann med skytevåpen:

— Nei, det gjør jeg ikke. Jeg ser et fint og riktig poetisk verk. Det forestiller en liten pike kledd ut som en astronaut som sitter og drømmer, og ut av hodet hennes strømmer masse leker. Skulpturen er et bilde på alle mulighetene som ligger der og venter bare vi bruker fantasien, sier hun.

— Den er også et flott utgangspunkt for det barnekunstmuseet skal handle om, nemlig å sanse , legger hun til.

Nå gleder Hindsbo seg til å vise verket når den nye avdelingen åpner i mai neste år.

Nytt kapittel

Dermed skrives et nytt kapittel i det kunstneriske drama som startet våren 2012. Etter å ha blitt invitert til å smykke ut den kommunale barnehagen på Roligheden Gård, opplevde Tori Wrånes at skulpturen hun hadde laget ble vraket flere måneder før barnehagen ble åpnet.

Det skjedde etter at noen foreldre mente den liknet en mann med skytevåpen da verket ble montert på barnehagens tak. I tillegg nektet utsmykningskomiteen, med fotograf Sidsel Jørgensen i spissen, å godkjenne den, fordi de mente den avvek for mye fra det opprinnelige utkastet.

En ny utsmykningskomité, ledet av billedkunstner Harald Fenn, forsøkte å få til et kompromiss, men meklingen strandet.

Konflikten ble løst ved at Wrånes fikk beholde skulpturen og to tredjedeler av vederlaget som opprinnelig var på 390.000 kroner. Hvor mye SKMU nå har betalt, vil ikke Karin Hindsbo fortelle:

— Nei, det gjør vi aldri, men jeg tror ikke Tori Wrånes er blitt rik på dette.

Sørlandets Kunstmuseum fikk i mars bevilget 1,65 millioner kroner fra Lille-Cultiva til å bygge om store deler av første etasje til en avdeling spesialtilpasset for barn. Meningen er i hovedsak å vise skiftende kunstverk, men Karin Hindsbo regner med at "Fantasistormen" blir stående permanent.

- Jeg er veldig glad

— Jeg er veldig glad for at SKMU har kjøpt skulpturen, og synes det er fint at den blir pakket ut igjen.

Det sier kunstneren Tori Wrånes (34) fra Kristiansand på telefon fra Oslo der hun nå har sitt atelier.

Men det var i Los Angeles hun skapte verket, etter at hun fikk oppdraget i 2010 - lenge før Anders Behring Breivik gikk berserk på Utøya. At noen skulle oppfatte den fantaserende astronautjenta med alle lekene som en mann med våpen, lå svært langt utenfor hennes egen - meget velutviklede - fantasi.

— Jeg synes det er spesielt bra at museet kjøper all dokumentasjonen rundt verket. Det at saksgangen blir ivaretatt og arkivert er viktig for meg, sier hun.

Verkets arbeidstittel var "Fantasistormen", men den ble i løpet av prosessen endret til "Fantasihjelmen".

— Etter alt som har skjedd, synes jeg "Fantasistormen" passer bedre igjen, kommenterer Wrånes.

Skulpturen ligger nå nedpakket på et lager, og før den blir montert på museet, skal den suppleres med noen flere leker.

— Det er for å integrere den i rommet, forklarer kunstneren - som er svært glad i skulpturen.

— Jeg har bare blitt mer og mer glad i den etter alt som har skjedd. Det er fint at den nå får sin plass på SKMU, som jeg har veldig stor respekt for, og ekstra fint at den holder seg på Sørlandet, sier hun.

- Gjør seg bedre i galleri

— Interessant, sier fotograf Sidsel Jørgensen om SKMUs innkjøp av "Fantasistormen".

Hun ledet kunstutvalget som vraket verket på Roligheden.

— Den gjør seg sikkert bedre i et gallerirom der den får en annen ramme rundt seg, mener hun.

Det samme mener billedkunstner Harald Fenn, som ble kalt inn som "fredsmekler":

— Tori er en fin kunstner, og jeg stoler på de kunstneriske vurderingene SKMU gjør. Skulpturen passer sikkert fint inn i deres samling, sier han.