I DRØMMELAND: Mens gulvet sover, virker sengen å være nokså våken i det spesielle drømmelandet som åpner for fantasifulle tolkinger. Foto: Kjartan Bjelland
GØY MED KUNST: Oskar Gordon Jensen (8) morer seg med å teste kunsten i horisontal stilling. Foto: Kjartan Bjelland
RØFFE RAMMER. Thomas Falstad viser meningstunge verk i røffe rammer. Foto: Kjartan Bjelland
RØFFE RAMMER: Et middelaldersk torturinstrument er blant inspirasjonskildene til den uortodokse rammen Thomas Falstad har plassert dette maleriet i. Foto: Kjartan Bjelland
STRAMME RAMMER: Stein Rønning viser skulpturer overført til fotografi, og står på trygg grunn. Foto: Kjartan Bjelland
BIDRAR I BOK: Nils Christian Moe-Repstad er blant forfatterne som bidrar i "Teori om sovende skog". Her i samtale med direktør Karin Hindsbo ved SKMU. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND : Ingen falt og slo seg under den godt besøkte åpningen lørdag kveld, men en smule undring skapte det buklete gulvet i rommet der en seng forsøker å klatre oppover veggen.

— Det er i en viss forstand et vanvittig snekkerarbeid, mener kunstneren Roald Andersen d.y som sist vakte oppsikt i byen da han delte ut gratis bilder av ordfører Arvid Grundekjøn til hest, - som et innlegg i debatten om figurativ billedkunst.

Nå viderefører han arbeidet med "drømme-anlegget" sitt, der han skaper senger det slett ikke går an å sove i, og nå altså også et gulv som ikke er helt flatt. Men der det kan drømmes i våken tilstand.

"Teori om sovende gulv" kaller han verket, men skal man tro den bergenske museumsdirektør Erlend Høyersten som hadde tatt turen for å åpne utstillingen, kan man nyte installasjonen uten snev av kunstfaglig teori i bagasjen.

— Det er så deilig å oppleve kunst som unndrar seg de vanlige kunstteoretiske referanser. Dette er kunst som blir noe mer hvis vi evner å putte oss selv inn i verket. For det er jo når verket møter publikum at kunsten oppstår, sa han.

Gratis bok

Og mens dette er kunst det bokstavlig talt går an å bevege seg inn i, utvides perspektivet ytterligere ved at det så og si følger en håndbok med verket.

Fem forfattere og en psykolog har skrevet nye tekster til Andersens bilder og den gratis ut under tittelen "Teori om sovende skog".

— Det er et mål å produsere mer tekst til utstillingene, sier forfatter Pål Gitmark Eriksen som selv sitter i kunsthallens styre, og som redigerte en liknende bok til utstillingen "Forsvinninger" i vår.

Mens man i utstillingen til Roald Andersen d.y serveres kunst med flytende grenser, er det meget stramme rammer hos Stein Rønning som stiller ut i salen ved siden av. Den tidligere kunstprofessoren viser en rekke av sine karakteristiske geometriske former, og har laget skulpturer overført til fotografi.

— Det er skulpturer som er laget for å bli bilder, forklarer han.

Mørkt og foruroligende

Både skulptur og bilde i ett er enkelte av de heftige verkene til Thomas Falstad som har fått kunsthallens første sal til rådighet.

Her er det ikke søt drømmesøvn, men snarere mareritt og fremtidsangst som fremkalles av en kunstner med tunge og tydelige kunsthistoriske referanser. Og som også finner inspirasjon fra black metall-musikk.

— Jeg hører en del på det ja. Inderligheten i uttrykket tiltaler meg, forteller kunstneren som henter elementer i alt fra middelalderhistorie til modernisme når han skaper sine meningstunge bilder.

— Mørke og foruroligende verk der det historiske tangeres av dagsaktuell bevissthet, sa Pål Gitmark Eriksen da han åpnet den delen av utstillingen.

Men lys til sinns på kunsthallens vegne, er direktør Erlend Høyersten. Fire år etter at han forlot direktørjobben på Sørlandets Kunstmuseum til fordel for jobben som museumsdirektør i Bergen, er han nå på vei til ny sjefsjobb i Århus.

— Det er deilig og rørende å være tilbake, sier han, og utsteder følgende attest til Kristiansand Kunsthall:

— Den er veldig frisk!