KRISTIANSAND: — Vi bestemte oss for å utsette dette til neste år. Tiden ble litt for knapp, og vi manglet dessuten rundt en million kroner i sponsormidler, forklarer direktør i Kristiansand Dyrepark, Per Arnstein Aamot.

Det er i samarbeid med produksjonsselskapet Monster Dyreparken planlegger storsatsingen "Sommer i Dyreparken" som de ønsker å selge til TV2. Forbildet er den mangeåringe TV2-suksessen "Allsang på grensen", og planen er fremdeles å lage et familievennlig show i beste sendetid på lørdager. Det skal ledes av kjente programledere, og besøkes av like kjente artister.

Det første showet var planlagt til slutten av mai, og meningen var å lage fire sendinger som et pilotprosjekt i år.

Positive politikere

Dyreparken og Monster hadde kommet et godt stykke på vei med finansieringen da de bestemte seg for å utsette. En viktig bit falt på plass da politikerne i kommunalutvalget forrige måned bad kulturdirektør Sorthe om å lete etter 400.000 kroner i kommunalt bidrag.

— I hvert program blir det vist en 20 sekunders vignett med bilder fra byen og omgivelsene, i tillegg til redaksjonelle innslag med sommerminner fra Kristiansand. Det er stor PR-verdi i en slik tv-sending, informerte kulturdirektør Stein Tore Sorthe politikerne om.

Politikerne reagerte positivt, slik som for eksempel Høyres Hans Otto Lund:

—  Dette er ganske spennende. 20 sekunder på et så sterkt medium som tv er ganske mye. Da kan vi reklamere for Aquarama og kanskje særlig Ravnedalen som nok ikke er så godt kjent blant den jevne turist. Jeg synes vi skal bruke 400.000 kroner i utgifter til inntekts ervervelse, sa Lund.

Vil sikre produktet

Selv har Dyreparken satt av 1,5 millioner kroner til prosjektet, mens Visit Sørlandet hadde trommet sammen sponsorer som kunne bidra med til sammen 400.000 kroner.

— Vi hadde nok klart å gjennomføre det i år også, men vi er opptatt av at dette skal være et langsiktig prosjekt. Da er det bedre å ikke presse det gjennom, men heller sørge for at vi får et fullverdig kvalitetsprodukt, sier direktør Aamot i Dyreparken.

Det betyr også at programskaperne må søke kommunen på nytt om penger.

— Vi har fått signalet fra politikerne, men nå får vi sjansen til å forankre dette litt grundigere. Det hastet jo litt da kommunalutvalget stilte seg positive til dette, sier kulturdirektør Stein Tore Sorthe. Han vil også anbefale at en annen etat enn kulturdirektørens stab behandler saken.

— De henvendte seg til oss fordi vi samarbeider med Dyreparken om andre prosjekter, men jeg synes ikke dette er en naturlig sak for kultursektoren å behandle, sier Sorthe.

— Blir dette behandlet i forbindelse med budsjettforhandlingene til høsten?

— Kanskje. Kommunen har ikke pleid å sette av penger til egen markedsføring, så det kan jo hende dette bør opprettes som egen budsjettpost, sier Sorthe.