GRIMSTAD:Grimstad Kunstforening har ofte presentert lokale kunstnere. Nå går de i stedet ut og viser kunstnere fra hele verden. To av dem er lokale — Otoniel Herrera fra Guatemala er bosatt på Fevik og italienskfødte Fughero F. Bartolomei bor i Arendal. De andre kommer fra USA, India, Polen, Kroatia, Kenya, Frankrike, England, Armenia og Kina.- Jeg fikk ideen da jeg så utstillingen «Glokal kunst i Norge» på Internasjonalt kultursenter og Museum i Oslo, forteller Tor Livar Grude i Grimstad Kunstforening. Sammen med Elisabeth Austad Asser har han gjort et utvalg av kunstnere og kunst fra «Glokal kunst». Alle de utvalgte er bosatt i Norge, og utstillingen er tilpasset Reimanngården i Grimstad, der utstillingen åpner lørdag 19. mars.Helhet

Dagens kunstbilde er mer enn noensinne preget av en sterk form for internasjonalisme. Det kunstneriske formspråket behøver ikke lenger si noe om kunstnerens nasjonale tilhørighet. Det var en hovedtendens på utstillingen i Oslo, og det ser man også på utstillingen i Grimstad. Det er blitt en spenstig og farverik utstilling, den er helhetlig og tradisjonell, med bilder og noen skulpturer. Det er ikke plass til mer moderne uttrykk som installasjoner og videokunst i Reimanngårdens lokaler.I første etasje henger et stort maleri av italieneren Fughero F. Bartolomei, «Scene år 2000». Ved siden av står to herlige skulpturer av amerikaneren Don Clanton. «Pablo» og «Giacometti» heter de lange, tynne figurene, oppkalt etter to kjente kunstnere. I neste rom har to franskmenn fått plass. Jean-Francois Nicolas viser to skulpturer i aluminiumsrør, den ene med figurer fra julekrybben, den andre med forskjellige bergarter. De er plassert sammen med et stort svart teppe «Russisk kube» av Monique Memy, sammen med tre bilder av en husbåt av samme kunstner. Dessuten har Stina Van den Idsert, med bakgrunn fra Kenya og Nederland fått plass til et par bilder i samme rom. Det blir spennende, og en utfordring for den som prøver å finne den etniske bakgrunnen til de forskjellige kunstnerne.Krukke som symbol

Kinesiske Mai Cheng Zehng har malt den vakre middelhavskrukken i blått og gull som er avbildet på plakaten og utstillingskatalogen. Leirkrukken er et symbol, uavhengig av kultur.I annen etasje står byster av to kjente norske kulturpersonligheter, Thor Heyerdahl og Jan Åke Petterson, laget av Ashot Tonoian fra Armenia. Han ble sjokkert over nordmenns fokus på idrettsfolk, og etterlyste kulturpersonlighetene. Det har han gjort på sin spesielle måte. Utstillingen avsluttes med et vakkert triptyk av Otoniel Herrera fra Guatemala og Fevik. Utstillingen varer til søndag 5. mars.