KRISTIANSAND: Fredag er det norgespremiere på filmen Gymnaslærer Pedersen etter Dag Solstads roman som hadde en mer utfyllende tittel: Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land.Vekkelsen fant sted rundt AKP (m-l), egentlig en ganske liten gruppe mennesker, som faktisk greide å sette dagsorden for mye av den politiske debatten i Norge. Eksotisk

— Det er en eksotisk historie som kanskje kan gi noen av dagens unge mennesker svar på hvorfor foreldrene deres er så rare som de er, spøker Hans Petter Moland, regissør med filmer som The Beautiful Country, Aberdeen, Secondløitnanten og Kjærlighetens kjøtere bak seg. I går var han til stede under en spesialvisning av filmen i Kristiansand.- Gjør du narr av denne politiske vekkelsen?- Det er lett å dra på smilebåndet av folk som er så besatt. Vi har altså ikke fornektet å se det humoristiske i atferd og politikk, men man må gjøre det med et kjærlig blikk - og det er skjebner her som publikum kan bry seg om. Filmen forteller om en eiendommelig, men original og flott kjærlighetshistorie.- Kan du skjønne hvorfor folk lot seg beruse av tankegodset til AKP?- Personlig skjønte jeg ikke - og jeg har fortsatt problemer med å skjønne - hvorfor man kunne abdisere fra kritisk tenkning. En kan ha forståelse for enkelte standpunkter, men ikke slik at en da trekker de samme konklusjoner. Det er andre som med klokskap og innsikt har forsøkt å gjøre verden til et bedre sted å leve, og da tenker jeg eksempelvis på Nelson Mandela og Martin Luther King. Væpnet revolusjon var i ettertid kanskje ikke den mest egnede fremgangsmåten. På egne bein

— Hvorfor så vi så lite til denne revolusjonen?- Fordi AKPs epoke i norsk historie kom samtidig med en utrolig velstandsøkning. Gjennom 70-tallet gikk Norge inn i oljealderen. Men også utover på 80-tallet så vi jo en snev av utopisme.- Har du hatt kontakt med Dag Solstad som skrev boka?- Hans Petter Blad som har skrevet filmmanus, har hatt noe kontakt. Men jeg ser det sånn at Solstad har skrevet ei bok som står utrolig trygt på egne bein. Filmen må dikte videre på historien, den må få sitt eget liv og ikke bli en blek skygge av boka. Med for mye pietisme i forhold til litteraturen ville vi ha gjort både boka og oss selv en bjørnetjeneste, sier Moland.Det er Kristoffer Joner som spiller gymnaslæreren, en mild og intellektuell mann som i utgangspunktet lengter etter en trygg og borgerlig tilværelse. Ane Dahl Torp har rollen som hans store kjærlighet, legen Nina Skåtøy som vier sitt liv til bevegelsen. Stjernelag

Et lite stjernelag av norske skuespillere er det også i de mange birollene. Filmen er en av de relativt kostbare norske produksjonene med et budsjett på 20 millioner kroner. Likevel fikk Moland og hans stab bare anledning til 35 opptaksdager.- Så vi måtte bare ta et kollektivt løft og klare oss uten sikkerhetsnett, sier regissøren som for tiden halter av gårde på krykker. Men det er verken politiske motstandere eller «klassepurk» som har skylda for det - han har bare vært uheldig i akebakken.