KRISTIANSAND: Selv om Quart Festivalen nå har blitt femten år, er den ennå ikke kvitt absolutt alle barnesykdommene. I et ellers friksjonsfritt arrangement virker administreringen av publikumstilgangen på den nye klubbscenen Hallen lite gjennomtenkt. Etter at konsertene er ferdige utendørs oppstår det naturlig nok et stort press idet svært mange vil inn i Hallen, i og med at adgangen til konsertene der er inkludert i festivalpasset og at konsertene begynner like etterpå. Før nattens konsert med Rufus Wainwright var det så sterkt press på å komme inn at folk i køen var i ferd med å bli dyttet overende. I tillegg innførte Quart plutselig adgangsforbud for dem under 18 år til hallen "av branntekniske årsaker", til stor skuffelse for de mange under 18 år som hadde planlagt å oppleve både Jenny Lewis, Maria Mena og Rufus Wainwright i natt.

For de over 18 år som kom seg inn i Hallen i god behold, var natten full av store musikalske opplevelser. Jenny Lewis skapte rene gospelstemningen med sin swingende køntri, mens en Maria Mena i storform leverte en energisk konsert nesten helt fri for den småsure vokalen hun tidligere har vært beskjemmet med live.

Rufus Wainwright tok det hele litt ned igjen. Med bare stemmen sin, et flygel, gitarer og sin søster Lucy Wainwright Roach til å fylle hele Hallen med lyd. Det hadde den eksentriske kanadieren med den ekstremt talentfulle familien ikke noen problemer med. Rufus' far er den kjente folk-artisten Loudon Wainwright III og hans noe nevrotiske søster Martha Wainwright spilte nylig på Norwegian Wood.

Den homofile 33-åringen fra Montreal har fire gode plater å spille fra, men det var en nydelig cover av bybroder Leonard Cohens "Hallelujah" og en helt nyskrevet låt ved navn "Sans Souci" som fungerte best og høstet mest applaus. Han har titulert seg i en sang som en " Gay Messiah", og den fine dekoren i Hallen, med engler i taket, passet godt til stemningen. Rufus Wainwrights slepende måte å synge på og hans elegante pianospill gjorde godt i Quart-ører etter en dag med hard rock. Etter å ha tilbrakt en natt foran TV-en med Danseband-Svisj på NRK2 hadde Wainwright fått med seg nordmenns forkjærlighet for køntrimusikk, og kvitterte for dette med et par nydelige køntrisanger før han rundet av med en myk "Cigarettes and Chocolate Milk". En musikalsk hard dag med metal og Depeche Mode ble avsluttet på perfekt, sakralt vis.