Høsten 2006 ble «Deal or no deal» sendt på lørdager og hadde stort sett over 600.000 seere per episode.

Da gameshowet startet opp igjen i februar 2007, valgte TV2 å sende det en dag tidligere. Dermed forsvant 25 prosent av publikummet.

Mistet 148.000

Mot 595.000 seere i snitt for høstsesongen, har «Deal or no deal» samlet «kun» 447.000 foran skjermen så langt i vår.

Men seertapet fører ikke til noen krisestemning i TV2. — Fredag og lørdag er to helt forskjellige sendetidspunkter og det er svært vanskelig å sammenlikne de, sier informasjonsmedarbeider Jørund Unneland.

At seertallene sank med 148.000 etter flyttingen, kom heller ikke veldig overraskende på kanalen. Men hvorfor bestemte kanalen da å forandre sendedag?

— Noen ganger omplasserer vi et program selv om vi vet at faren for å miste seere er tilstede. Men alt i alt håper vi å gå i pluss, forklarer Unneland.

Gått tilbake til lørdagssending

Sist helg valgte imidlertid TV2 å gå tilbake til de opprinnelige «Deal»-sendingene på lørdager, men det var planlagt og mest på grunn av «Isdans».

— «Farmen» har fylt opp lørdagsslotten fra 20-21 denne vinteren. Nå er realityprogrammet over og i tillegg var «Isdans» tiltenkt fredager.

— Dermed falt det seg naturlig at «Deal or no deal» gikk tilbake til midthelgen, uttaler Unneland.

Allerede sist lørdag steg «Deal or no deal» med 68.000 seere fra uka før da programmet ble sendt på fredag.

Det absolutte lavpunktet for showet kom mot slutten av februar da bare 372.000 valgte å få med seg koffertelemineringen.

Usikkert om ny runde

— På lørdagene i høst fikk vi heller ikke den sterkeste konkurransen fra NRK, men den matchen vi har hatt fra samme kanal på fredager i år har vært mye hardere, konkluderer Unneland.

På tross av varierende seertall har ikke TV2 avgjort om det blir en runde tre av «Deal or no deal».

— Vi går sesongen til ende og tar vurderingen da, sier Unneland avslutningsvis.