OSLO: Den allsidige svenske sangeren og entertaineren Lill Lindfors har en sjelden karriere bak seg. I hele 45 år har hun markert seg på ulike scener i underholdningsindustrien. I Sverige har hun lenge vært slagerdronning; den folkelige sangeren som med sin sjeldne tilstedeværelse har gjort låter som «Musik ska byggas ut av glädje» og «Du är den ende» til folkeeie.

Like kjent er nok ikke Lindfors sitt samarbeid med den norske komponisten, pianisten og forfatteren Ketil Bjørnstad. Men de to har en musikalsk historie som faktisk skriver seg hele 30 år tilbake i tid. Og i år feirer de dette samarbeidet med albumutgivelsen «Coastlines»; et livealbum med musikk som var skrevet som et bestillingsverk til Canal Street Festival i Arendal i fjor sommer.

Takknemlig På «Coastlines» har Bjørnstad satt musikk til britiske 1800-tallspoeter som Felicia Hemans, Elizabeth Barrett Browning og Charlotte Brontë.

– Det er noe annet enn slagere, smiler Lindfors til NTB – og legger til at hun er takknemlig for det nye musikalske landskapet som åpnet seg for henne via Bjørnstad.

Første gang de to samarbeidet var på «Leve Patagonia». Musikkverket av Ketil Bjørnstad ble utgitt på LP i 1978, og senere re-utgitt på CD. Verket tar for seg historien om Hans Jæger og Kristiania-bohemen. På albumet, som blant annet rommer klassikeren «Sommernatt ved fjorden», bidrar noen av Skandinavias fremste sangere innen visetradisjonen. Blant andre Lill Lindfors som Oda.

– Siden har Ketil gitt meg så mye fantastisk materiale. Han har virkelig tro på meg, og gir meg alltid noe å bite i, noe med substans. De første sangene han presenterte for meg, gjorde meg svimmel. Det var en slik spennvidde. Men jeg elsker utfordringene han gir meg, smiler artisten. Og mimrer over samarbeidsprosjekter de har hatt, som har tatt for seg alt fra Gammeltestamentet til lyrikeren Edith Sødergran.

Tolkning «Leve Patagonia» husker Lindfors som en svett opplevelse. Musikken og prosjektet krevde innlevelse og innsats. Lindfors var både skuespiller og sanger.

– Og siden har Ketil fortsatt å utfordre meg. For å være helt ærlig er det slike prosjekter som dette, litt smalere ting, som virkelig tiltaler meg nå. «Musik ska byggas ut av glädje» har fortsatt sin sjarm, men jeg er så takknemlig for den musikken Ketil gir meg. For dybden og lagene i det han lager.

– Hva tenkte du om å synge dikt av kvinnelige poeter som levde på 1800-tallet?

– Jeg måtte sette meg inn i disse diktene. Få dem oversatt for slik å vite nøyaktig hva jeg synger. Poesi er åpne landskap, det er fritt fram for tolkning, men jeg måtte ha et visst grep om hva det dreier seg om. Jeg måtte føle at det var nært og personlig, og det ble det – selv om jeg synger på litt gammeldags engelsk. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg identifiserer meg med mye av det jeg synger om på «Coastlines».

Elsker norskekysten Lindfors holder fram diktene «The Cry of the Children» og «The Mask» – begge av Elisabeth Barrett Browning – som to favoritter på skiva.

– Det er så mye som er felles for oss kvinner, uavhengig av tid. Årene som er gått siden de ble skrevet, spiller ingen rolle.

Om tittelvalget «Coastlines» forklarer Lindfors at Ketil Bjørnstad har sterke bånd til kystlinjene på Sørlandet. Han bodde på Sandøya i mange år.

– Og da han begynte å fordype seg i disse kvinneskjebnene, gikk tankene hans til de mange kystkvinnene som har måttet avfinne seg med at mennene stort sett var ute på havet.

Lindfors kaller seg også et kystmenneske og forteller at hun har et helt spesielt kjærlighetsforhold til norskekysten.

– Lofoten og Geiranger-fjorden... det er så unikt. Når jeg er på reise i utlandet, og treffer folk som har lyst til å dra til Sverige, sier jeg alltid: «Nei, ikke dra til Sverige. Dra heller til Norge», ler den folkekjære artisten.

På liveinnspillingen har følgende musikere deltatt: Nora Taksdal, Svein Dag Hauge, Arild Andersen og Alex Riel. Liveopptaket er bearbeidet og mikset av Jan Erik Kongshaug.