PR-sjef Jonas Prangerød er stolt over den miljø— og klimajobben Øyafestivalen har gjort siden 2002. Festivalen har også delt sin klimakompetanse med andre arrangører, blant annet under årets Bylarm. Nå avgir Øyafestivalen et offisielt klimaløfte, noe som stiller enda sterkere klimakrav til arrangementet.

– Vi har ikke direkte oppfordret andre festivaler om å gjøre det samme, men vi har hele tiden vært mer enn villige til å dele vår kompetanse med andre. Vi håper imidlertid at enda flere satser like hardt for å få til miljøprofiler på sine arrangementer, sier Prangerød.

Det er miljøverndepartementet og en rekke andre aktører som står bak klimaløftet.

Plikter

Gjennom klimaløftet forplikter festivalen seg nå til å ha klimahandlingsplaner- og regnskap. Festivalen forplikter seg også til å oppfordre sine kunder og forretningsforbindelser til å bidra. Miljø- og klima har imidlertid ikke vært på festivalens agenda siden starten.

– Vi hadde arrangementer før dette med miljø og klima ble et viktig tema. Samtidig som festivalen vokste startet vi med en del spede tiltak, forteller han.

Fra og med 2002 var imidlertid store deler av festivalens klimasatsning på plass. Det har nå vokst til å innebære en miljøvennlig innkjøpsplan, økologisk mat til alle, omfattende panteordninger, en avfallsgjenvinningsgrad på 100 prosent i 2007, samt strøm fra biodiesel.

Best?

Øyafestivalen har i år hentet inn artister som Grinderman, Mayhem, Raga Rockers, Sigur Rós og Turboneger. Prangerud vil ikke skryte på seg å være best på klima, men festivalen har en ambisjon om å bli en spydspiss på dette området i Europa.

– Vi har vært, og skal fortsatt være en forgangsfestival innen miljø, sier Prangerud.

I 2004 ga festivalen ut en Miljøhåndbok for arrangører. Denne kommer ut i revidert utgave i år. Prangerud tror imidlertid ikke klimasatsningen er et argument i seg selv for å besøke festivalen.

– Det er nok programmet som avgjør. Å gi publikum andre positive verdier når de først kommer hit er imidlertid viktig for oss, sier han.